Ga naar inhoud

Business Metropole Ruhr: startup-ecosysteem om groei in Duitsland te versnellen

Start je internationale expansie in Duitsland in de regio van Business Metropole Ruhr. Kom naar de introductie in Amsterdam op 23 november.
Business Metropole Ruhr

Treed in de voetsporen van Picnic, Coolblue en Wuunder en start je internationale expansie in de regio van Business Metropole Ruhr (BMR). Deze week organiseren zij een introductie-evenement om je klaar te stomen voor je eerste stappen in Duitsland.

Het Ruhrgebied en Nederland hebben beide innovatieve ecosystemen, zegt Frank Speer, manager internationalisering: “Daarom heeft de BMR in februari 2022 de ‘Innovation Bridge Netherland‘ opgericht om de Nederlands-Duitse samenwerking te stimuleren.”

Het team van BMR komt deze week op woensdag 23 november naar Amsterdam en nodigen iedereen uit om bij hun speciale launch-event aanwezig te zijn. Inschrijven kan via deze link.

Zes vragen aan Frank Speer

Zes vragen aan Frank Speer, manager internationalisering bij het BMR, die je op de hoogte brengen van waar dit evenement over gaat:

Waarom was er de behoefte om te beginnen met de promotie van het BMR?

Het Ruhrgebied heeft bij veel mensen de reputatie dat het vooral een industriegebied is. Maar we zijn veel meer. Sinds de sluiting van de laatste kolenmijn jaren geleden heeft de regio zich ontwikkeld tot een levendige innovatieregio met 22 universiteiten, 300.000 studenten en 150 R&D-centra, en we hebben de hoogste universiteitsdichtheid van Europa.

Wat kunnen Nederlandse ondernemers verwachten van de BMR-regio in termen van zakelijk potentieel?

Het potentieel is groot. We hebben alleen al 53 steden, waar 5 miljoen mensen wonen. Het Ruhrgebied is het op één na grootste metropoolgebied van Europa: de grootste B2C-markt in Duitsland. Daarom zijn Nederlandse bedrijven als Picnic of CoolBlue hier begonnen.

Maar het is ook een aantrekkelijke B2B-markt, met 160.000 mkb-bedrijven en grote DAX-genoteerde concerns. Dit is een bijzonder interessante markt voor Nederlandse digitale vernieuwers. Het ligt ook ongelooflijk dicht bij Nederland. De hoge dichtheid van universiteiten zorgt ervoor dat we hier veel hoogopgeleide professionals hebben.

Volg het voorbeeld van Picnic en Coolblue

Wat zijn bekende voorbeelden van Nederlandse bedrijven die voor het Ruhrgebied hebben gekozen?

Denk aan online supermarkt Picnic, webwinkel Coolblue, Qwiek (medtech), Wuunder (logistiek) en loogisch (telecom).

Welke service biedt BMR voor Nederlandse startups?

We brengen je in contact met potentiële klanten, samenwerkingspartners en investeerders. Daarnaast bieden we advies bij het vinden van financiering. Verder kunnen we helpen bij het vinden van kantoorruimte en vastgoed. En we helpen met virtueel netwerken via het platform Matchmaker.

Wat zijn de doelstellingen van BMR voor 2030?

Op dit moment zijn er al 4.000 Nederlandse bedrijven actief in Noordrijn-Westfalen (NRW), die werk bieden aan 100.000 mensen. Wij willen deze koppositie van Nederlandse bedrijven in NRW en het Ruhrgebied verder uitbouwen.

Hoe ziet het er in 2050 uit?

De universiteiten in onze regio in combinatie met onze industriële ruggengraat bieden ideale omstandigheden om technologieën als Cuber Security, Greentech, Waterstof, Circulaire economie, Digitale gezondheidszorg, Robotica verder te ontwikkelen. In onze regio kan je ideeën en nieuwe technologieën testen in een goede markt.

Introductie-event Business Metropole Ruhr:

Woensdag 23 november

  • 17.00 uur – Entree
  • 17.30 uur – Start van het programma
  • 20.00 uur – Einde van het programma

Startup Village
Science Park 608
1098 XH Amsterdam

De voertaal tijdens het evenement is Engels.

Inschrijven kan via deze link

Of neem direct contact op met:
Frank Speer
Hoofd Internationalisering & Marketing
speer@business.ruhr
Tel: +49 201 632488-29

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.