
Normaal gesproken is de autobeurs IAA München echt een feestje van vooral de Duitse auto-industrie. Maar dit jaar in München waren veel ingrediënten net even iets anders. Het ging minder om de paardenkrachten, en meer om duurzaamheid en groene innovatie. Dat was ook te zien op het Holland High Tech paviljoen.
Hier is veel Innovation aus Holland verzameld, onder meer door regionale ontwikkelingsmaatschappij BOM Brabant. Derk Marseille van Duitslandnieuws praat met Rutger Groenendijk van WK Automotive.
Mark Koppers is senior projectmanager internationalisering bij de BOM, en merkte dat de autobeurs stevig inzet op duurzaamheid. “Alle grote fabrikanten laten hun elektroauto’s zien, er waren twee hallen voor fietsen en e-bikes. Ik heb veel duurzame oplossingen voor binnenstaddistributie gezien.”
En dat paste ook goed bij de bedrijven die met de BOM zijn meegekomen naar München. “Zo hebben Lightyear en Urban Mobility Systems mooie oplossingen voor smart en green mobility.” De Nederlanders kregen veel bezoekers, merkte Koppers. “Veel ondernemers kijken al uit naar de IAA Nutzfahrzeuge volgend jaar. Ook voor bedrijfswagens zijn er veel innovaties op het gebied van elektrisch rijden en waterstof.”
Duitse interesse voor Nederlandse laadinfrastructuur
Voor Baerte de Brey, Chief of International Operations van ElaadNL voelde het goed om weer op een fysieke beurs rond te lopen. “Veel mensen heb je de afgelopen anderhalf jaar alleen maar in Zoom-calls gesproken. Nu loop je van de één naar de ander, het is spontaner en je hebt intensiever contact.”
De Brey was op de IAA namens het Nederlandse kennis- en innovatiecentrum rond smart charging en laadinfrastructuur om zoveel mogelijk Europese partijen op één lijn te krijgen. Zo was hij één van de sprekers op het congres over de Duits-Nederlandse samenwerking rond laadpaleninfrastructuur. “De sfeer was heel goed. Vanuit Duitsland is er veel respect voor wat we in Nederland op dat gebied voor elkaar hebben gekregen. Ze zullen ons niet blind kopiëren, maar we inspireren wel.”