Ga naar inhoud

BNR Duitsland: kunststof als lichter materiaal voor zware Duitse industrie

Hoe overtuig je een Duitse fabrikant om kunststof te gebruiken? Dat vertelt Berrie van de Burgt van BKB Precision in BNR Duitsland.
kunststof

Onderdelen in machines zijn vaak van staal of aluminium. Maar om ze lichter en daarmee duurzamer te maken, wordt steeds vaker kunststof toegepast.

Salesdirecteur Berrie van de Burgt van BKB Precision vertelt in de vijfde aflevering van BNR Duitsland hoe de kunststofbewerker de omzet in Duitsland de afgelopen jaren gestaag kon laten groeien.

Kunststof moet Duitse industrie verduurzamen

Vooral in de medische technologie en de semicon ziet Van de Burgt veel groeikansen. “De komende jaren wordt in Duitsland mede door de vergrijzing veel in medische technologie geïnvesteerd. In de medtech zijn veel nieuwe apparaten nodig met kunststof onderdelen. Hetzelfde geldt in de semicon waar onderdelen steeds nauwkeuriger moeten zijn.”

De vergrijzing in Duitsland maar ook elders ter wereld biedt misschien nog wel de grootste kansen in de markt, denkt Van de Burgt. “Van de totale gezondheidskosten wordt er namelijk slechts 2,5% besteed aan apparatuur. Door de vergrijzing is juist meer toegepaste specifieke apparatuur noodzakelijk, omdat de juiste werknemers niet voorhanden zijn. Daardoor wordt de uitdaging om snel en goed deze apparatuur te ontwikkelen. Daar zijn we goed in.”

Ook in de semicon moet kunststof voor gewichtsreductie zorgen, vertelt hij. “Verder moet je in semicon magnetisme voorkomen. Dan kan je voor ‘peek’ (kunststof) kiezen of titanium. Dan is kunststof veel goedkoper.” Ook in het primair onderzoek worden veel kunststoffen gebruikt (Cern, Carl Zeiss, Paul Scherrer Institut) voor de thermische isolatie eigenschappen, vaak bij extreem lage temperaturen.

Ook in de ruimtevaart wordt steeds vaker met kunststof gewerkt om gewicht te besparen. “Het is tegenwoordig net zo sterk als staal of aluminium en beduidend lichter.” 

Aflevering 6: Femke Brenninkmeijer is de baas van binnenvaartcoöperatie NPRC met 200 schepen

De crisis in de jaren dertig was ooit de aanleiding om binnenvaartcoöperatie NPRC op te richten. Huidig CEO Femke Brenninkmeijer weet als geen ander hoe belangrijk innovatie is om achterland Duitsland te kunnen bedienen. Bij BNR Duitsland op maandag 20 september vertelt ze vanaf 13.30 uur over de inzet van waterstof en big data.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.