
Toch moet de verstokte autoliefhebber eventjes slikken. Tijdens dit traditionele feest van dieseldampen en glanzend blik, worden dit jaar vooral nieuwe stekkerauto’s gepresenteerd. Zelfs fietsen zijn tegenwoordig welkom.
- Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio
De IAA vindt ditmaal niet meer in Frankfurt plaats, maar in München. Is dan alles anders?
Even wennen voor de vaste bezoeker inderdaad. Ditmaal draait het niet om paardenkracht, maar om duurzaamheid. Nieuwe locatie, nieuw concept en het duurt de helft korter. De bezoekersaantallen liepen bij de vorige IAA al terug (van 800.000 in 2017, naar 500.000 in 2019).
Toen was wel duidelijk dat het roer om moest. Van een internationale autosalon is de huidige IAA vooral een plek waar de Duitse industrie wil laten zien of ze klaar zijn voor de toekomst. Internationale merken als Toyota, Opel-moederconcern Stellantis met merken als Peugeot, Fiat, Opel, Citroën en Jeep komen niet naar München.
Elektrische auto’s Made in Germany
De Duitse auto-industrie wil dus laten zien dat ze wel klaar zijn voor de toekomst, wat kunnen we verwachten?
Volkswagen presenteert de nieuwe Bulli, er komt ook een elektrische variant van de VW Transporter, ooit nog bedacht door de Nederlandse importeur Pon. Maar ook BMW, Daimler, Audi en Porsche laten hier vooral hun nieuwe elektrische modellen zien. Angela Merkel komt voor de opening, de industrie wil dus laten zien hoe duurzaam ze zijn.
In München worden wel veel demonstranten verwacht, zijn de autofabrikanten volgens hen nog niet groen genoeg
Inderdaad. De Beierse politie komt met 4.500 man om de demonstraties in toom te houden. Ze verwachten de grootste politie-inzet in 20 jaar.
De activisten vinden de elektrische auto geen goed alternatief voor de verbrandingsmotor. “Elektrische auto’s zijn noch vanuit sociaal noch vanuit ecologisch oogpunt een oplossing.”
Milieu-organisaties als Greenpeace en Deutsche Umwelthilfe (bekend van de dieselverbod-rechtszaken) beginnen bovendien rechtszaken tegen autofabrikanten om sneller uitstootreductie af te dwingen.
Holland High Tech, smart charging en fietsen
Vanuit Nederland doen ook bijna 40 standhouders mee. Hoe passen zij binnen de IAA in nieuwe vorm?
De meeste Duitse auto’s zitten vol Nederlandse onderdelen, bekende voorbeelden zijn de daksystemen van Inalfa uit Venray, maar ook VDL Nedcar of AWL uit Harderwijk staan er met grote stands. De toeleveranciers hebben een Holland-Paviljoen.
Nieuw is zeker dat Nederlandse experts mogen spreken over de ervaring met laadpaleninfrastructuur en Smart City, zoals Baerte de Brey van ELaadNL, Nancy Kabalt-Groot van Formala E Team en consul-generaal Paul Ymkers uit München.
Zelfs de fiets is welkom op deze autoshow die nu vooral een mobiliteitsshow wordt. In München-centrum organiseert de Duitse fietsersbond een fototentoonstelling waar de Nederlandse fietsinfrastructuur centraal staat. Onder meer de loco-burgemeester van Utrecht Eelco Eerenberg vertelt in een panel over hoe Nederlandse steden dit aanpakken. Het dieselfeest moet het dus tegenwoordig van hele andere ingrediënten hebben.