Ga naar inhoud

BNR Duitsland: Waarom je verpakking in Duitsland er anders uit moet zien

Seepje veroverde met een klein team een stevige plaats in Duitse drogisterijen. Hoe houd je de voortdurend de aandacht van de consument vast? Duitsland-chef Gwendolyn Behnke is te gast.

Het is de duurzame zeepstartup Seepje dit afgelopen jaar gelukt om in de schappen van de 2.020 filialen van de Duitse drogist DM terecht te komen. Dat is bepaald niet vanzelfsprekend voor een Nederlands merk, en zeker niet voor een startup.

In de derde aflevering van BNR Duitsland is Gwendolyn Behnke te gast, de Duitsland-chef van Seepje. Als geboren Duitse en afgestudeerd in Nederland, weet ze beide werelden bij elkaar te brengen.

Seepje had het geluk in het begin op de radar te komen bij biowinkels Alnatura en LPG. “We lagen al snel bij 130 biowinkels in de schappen. Dat is vrij bijzonder.” De founders van de startup merkten vervolgens wel dat het handig is om iemand van Duitse komaf in huis te halen. “Ik ben gekomen om de groei aan te jagen. Daarbij is het handig wanneer je de taal kent. Maar onderschat de cultuurverschillen niet.”

Binnen 8 weken nieuw product voor de Duitse markt ontwikkelen

Scouts van de grootste drogisterij van Duitsland DM benaderden Seepje vervolgens om met hen in zee te gaan. “Toch ben je er dan nog niet. Eigenlijk begint daar pas het proces om hen echt te overtuigen.” Dat is ze na een jaar al wel gelukt. “DM vroeg onlangs of we exclusief voor hen een stuk vaste afwaszeep konden maken. Binnen 8 weken graag. Dat hadden we nog niet, maar we zouden geen Nederlandse startup zijn, als we daar niet flexibel op konden reageren. Het ligt nu in de schappen, een innovatie samen ontwikkeld met DM. Daar zijn we super trots op.” Inmiddels haalt Seepje zo’n 20% van hun omzet uit Duitsland.

Van Duitse partijen hoor je vaak dat ze graag op zeker spelen, en dus voor gevestigde partijen kiezen. Als startup heb je het daarom in Duitsland niet bepaald de wind mee, merkt Behnke. “In je communicatie moet je betrouwbaarheid en stabiliteit uitstralen. Naast innovatie, jong en hip, is dat minstens zo belangrijk. Ons voordeel, we zijn al een gevestigde partij in Nederland en kunnen data over Albert Heijn laten zien. Verder delen we extra duidelijk informatie onze certificaten en communiceren we dat extra groot op de verpakkingen in Duitsland. We delen onze labtesten. Veel info actief delen dus.”

Duurzaamheid en social enterprise worden steeds belangrijker in Nederland. Ook in Duitsland is ‘klimaatnetraliteit’ inmiddels een heel belangrijk begrip. “In Nederland zie je vaker een focus op bio, of op vegan. In Duitsland wordt het gewaardeerd als je dat zoals wij breder trekt. Dus we hebben aandacht voor zowel milieu als fair trade.” De Duitse aanpak is vaak alles of niets, zegt ze. “Eerst negeerden we het, nu gaan we er vol voor. Dat zie je ook in de nu hele snelle digitalisering in Duitsland. Alles of niets.”

Aflevering 4: Petra van Schayik, cybersecurity-pionier met Duitsland-ervaring

Fysiek zijn de fabriekspoorten in Duitsland hermetisch afgesloten, maar een hacker wandelt het het grootste gemak bij veel bedrijven zomaar binnen via de digitale weg. Al meer dan 20 jaar werkt CEO Petra van Schayik van Compumatica secure networks in Nederland en Duitsland voor overheden en bedrijven in de beveiliging van data. Ze is te gast bij BNR Duitsland op maandag 6 september vanaf 13.30 uur.

Beluister hier alle afleveringen van BNR Duitsland


Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.