
Duitsland begint het jaar traditioneel met drie belangrijke landbouw- en levensmiddelenbeurzen.
Consumentenbeurs de Grüne Woche in Berlijn (20-29 januari), levensmiddelenbeurs Fruit Logistica (8-10 februari) eveneens in de Duitse hoofdstad en de biologische vakbeurs Biofach in Neurenberg (15-18 februari).
Grüne Woche
Verreweg de meest bekende en traditierijke beurs van de drie is de Grüne Woche in Berlijn. Dit jaar is Hongarije partnerland. Nederland staat gewoontegetrouw direct naast de ingang.
Heel Duitsland kickt op Frau Antje
Afgelopen jaar zwaaide gastvrouw Annelies Schoevers af na 43 jaar. Zij weet als geen ander waar de Duitse consumenten gek op zijn.
Annelies Schoevers begon 43 jaar geleden op Grüne Woche: Duitsland kickt op Frau Antje
Agrarische export naar Duitsland groeit jaarlijks
Bij die traditie hoort ook dat het Nederlandse ministerie van landbouw de agrarische exportcijfers bekend maakt.
Grüne Woche: agrarische export Nederland stijgt naar 80,7 miljard euro
Fruit Logistica
Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn draait het om de wereld van vers voedsel, logistiek en techniek. Bij uitstek sectoren waar het Nederlandse bedrijfsleven vooraan staat. De beurs bestaat 25 jaar.
Duitsers schamen zich voor zakjes
Culturele verschillen zijn van belang. Waar de Nederlandse consument graag kiest voor kant-en-klaar, is er in Duitsland veel wantrouwen ten opzichte van voorverpakt voedsel.
Biofach
In de biologische sector speelt Nederland een grote rol. Wie in Duitsland een biologische supermarkt binnen loopt, herkent veel Nederlandse producten. Op de beurs waar dit jaar Duitsland zelf centraal staat, staan 114 Nederlandse standhouders.
Biologische export
De helft van de biologische export is bestemd voor de Duitse markt.
Helft biologische export uit Nederland bestemd voor Duitse markt
Bavo van den Idsert: Weet op wie je je richt wanneer je naar Duitsland exporteert
Duitse biologische boeren kunnen de stijgende vraag niet aan