Bavo van den Idsert: Weet op wie je je richt wanneer je naar Duitsland exporteert

De vraag naar biologische producten in Duitsland is groot. Omdat de Duitse productie zelf niet groeit, liggen er kansen voor Nederlandse producenten en handelaren, stelt directeur Bavo van den Idsert, directeur van brancheorganisatie Bionext. "Maar weet wel op wie je je richt wanneer je de Duitse markt betreedt."

De verkoop van biologische producten in Duitsland is in 2013 opnieuw met ruim 7,2% gestegen naar 7,55 miljard euro. Omdat het biologisch landbouwareaal in Duitsland al jaren stagneert, nemen de exportkansen voor Nederlandse bedrijven alleen maar toe. Gespecialiseerde Nederlandse bio-bedrijven spelen hier goed op in. Verwacht wordt dat de bio-export naar Duitsland in 2013 uitkomt op circa 400 miljoen euro. Daarmee is Duitsland de nummer één voor de Nederlandse biologische export. Maar voordat je Duitse markt betreedt met bio moet je wel weten op wie je je richt.

Basis-bio of bio-bio

Op de Duitse markt zie je nu twee verschillende bio-kwaliteiten. Ben je ‘basis-bio’ of ben je ‘bio-bio’? Dat is de vraag. Private labels als Bioland, Naturland en Demeter gaan verder dan de biologische EU-verordening voorschrijft. Extra dierenwelzijnseisen, extra biodiversiteitseisen, verbod op cms-technieken in de zaadveredeling, het zijn maar een paar voorbeelden.

Regionaal veevoer en regionale afzet zijn ook sterk in opmars. De verkoop van de bio-bio kwaliteit gebeurt vooral via de biologische supermarkten, zoals Alnatura, Basic en de zogenaamde kwaliteitssupermarkten, zoals teGut, vorig jaar overgenomen door het Zwitserse Migros. De basis-bio producten worden vooral afgezet via de discountsupermarkten, zoals Aldi en Lidl.

Duitse strategie werkt

Ook in de Nederlandse markt is deze segmentatie voorzichtig op gang gekomen. De succesvolle biologische winkels willen zich onderscheiden met extra bio-kwaliteiten. Een strategie die werkt, want in Duitsland groeiden de bioverkoop in de biowinkels in 2013 harder dan in de supermarkten. Verwacht wordt dat dit ook voor Nederland geldt (cijfers worden in mei bekend gemaakt). Met deze onderverdeling spelen de Nederlandse bio-bedrijven meteen ook in op de leidende exportmarkt Duitsland.

Keuzes maken

Voor nieuwe marktbetreders geldt dat je dus heel goed moet afwegen op welk deel van de biomarkt je je richt. Wie de discount wil beleveren zal prijsconcurrerend moeten zijn en jaarrond moeten kunnen leveren. Wie zich richt op het meer gespecialiseerde biokanaal moet onderscheidende specialiteiten kunnen bieden.

Bavo van den Idsert is directeur van brancheorganisatie Bionext

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door: