Nederlandse EdTech mist kansen door koudwatervrees voor Duitsland

Duitsland lijkt een lastige markt voor de Nederlandse EdTech. Maar met de juiste kennis en ondersteuning is er veel mogelijk.
Amélie Speckenbach, Chief Representative van NBSO Frankfurt en Jaap Breugem, Adviseur Trade & Invest bij de ROM Utrecht Region

Het Duitse onderwijssysteem lijkt vaak een ondoordringbaar bastion voor de Nederlandse EdTech bedrijven. Toch missen ondernemers grote kansen in Duitsland. Amélie Speckenbach, Chief Representative van NBSO Frankfurt en Jaap Breugem, Adviseur Trade & Invest bij de ROM Utrecht Region helpen hen over die koudwatervrees heen en vertellen welke mogelijkheden er wel zijn.

Educatieve Technologie (EdTech) is sinds jaren niet meer weg te denken op Nederlandse scholen. In Duitsland is er echter een behoorlijke achterstand op de inzet van softwareoplossingen, tools en diensten die leren en lesgeven ondersteunen, merkt Chief Representative Amélie Speckenbach van NBSO Frankfurt vanuit haar rol in het ondersteunen van Nederlandse bedrijven in het betreden van de Duitse markt.

Zij heeft zich de afgelopen jaren behoorlijk verdiept in de ontwikkeling van EdTech, en bezoekt hiervoor beurzen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, “In Nederland is de afgelopen jaren veel gebeurd. Deze situatie biedt kansen voor Nederlandse bedrijven, die de potentie van de Duitse markt beginnen te ontdekken.”

Dutch EdTech en ROM Utrecht Region zien kansen in Duitsland

Voor Speckenbach heeft haar interesse in EdTech ook een persoonlijk tintje. “Als iemand met dyslexie was mijn schooltijd niet altijd eenvoudig. De beschikbare hulpmiddelen waren destijds beperkt. Voor mij is het bijzonder om te ontdekken hoe EdTech de leerprestaties van scholieren, studenten en volwassenen op vele manieren kan ondersteunen en verbeteren.”

Het is voor haar daarom inspirerend om te zien hoe Nederlandse partners zoals brancheorganisatie Dutch EdTech en de regionale ontwikkelingsorganisatie ROM Utrecht Region veel veelzijdige EdTech-bedrijven samenbrengen. “Met deze partners zijn we al twee jaar actief bezig om ondernemers te ondersteunen bij het betreden van de Duitse markt. Zo organiseerden we afgelopen jaar een ‘fact finding missie’ naar de beurs Learntec in Karlsruhe. Dit jaar komt er een NL Paviljoen (4-6 juni), waar we Nederlandse kennis en kunde op het gebied van EdTech willen promoten. Potentiële deelnemers kunnen contact met me opnemen.”

Jaap Breugem van ROM Utrecht Region deed mee aan die missie en wil met zijn team van Utrecht het centrum van de Nederlandse EdTech maken. “Daarbij hoort dat we bedrijven helpen internationaliseren. Duitsland is als grootste markt van Europa en direct buurland een logisch focusland.”

De Nederlandse brancheorganisatie Dutch EdTech ondersteunt lidbedrijven bij hun internationalisering, vertelt directeur Jitske van Os. “Zeker 20% van onze leden ziet Duitsland als een interessante markt. Duitsland wil een grote inhaalslag maken om onderwijs te vernieuwen, hiervoor zijn grote budgetten beschikbaar.”

Van Os noemt als voorbeeld Prowise uit Budel, dat onlangs 15.000 digitale schermen mocht leveren in Duitsland. “Dat is een prachtvoorbeeld, maar niet voor alle ondernemers is dit succes weggelegd.” De Dutch EdTech-directeur raadt ondernemers aan om heel goed uit te zoeken of de Duitse markt voor hen is weggelegd. “Dat kan per business case verschillen. Daarom werken we ook nauw samen met het NBSO Frankfurt. Lokale kennis en netwerk is cruciaal.”

Duitsland trekt 5 miljard euro uit voor EdTech

De voortekenen voor de opmars van de digitalisering van het onderwijs in Duitsland zien er goed uit. Amélie Speckenbach van NBSO Frankfurt ziet de vraag naar online onderwijsplatforms en digitale educatieve oplossingen sterk toenemen, vooral als gevolg van de Covid-19-pandemie. Deze crisis heeft de dringende behoefte aan een ingrijpende vernieuwing van de digitale infrastructuur in het Duitse onderwijssysteem aan het licht gebracht. En de relatief slechte prestaties van Duitse leerlingen in de laatste Pisa-studie hebben zowel de economie als politici wakker geschud.

Om deze behoefte aan te pakken, investeert de Duitse overheid meer dan 5 miljard euro om de scholen het digitale tijdperk binnen te loodsen. Dit komt neer op 500 euro per leerling voor elk van de 11 miljoen scholieren.

Volwasseneneducatie interessant voor EdTech

Voor Nederlandse EdTech-bedrijven biedt de Duitse onderwijsmarkt dus aanzienlijke kansen, maar er liggen tegelijk ook flinke uitdagingen. Het federale karakter van het Duitse onderwijsbeleid kan leiden tot complexe regelgeving en administratieve hindernissen per deelstaat, aldus Speckenbach.

Ook Jaap Breugem van de ROM Utrecht Region merkt dat Nederlandse bedrijven niet zo makkelijk binnenkomen bij Duitse basisscholen, middelbare scholen en voortgezet onderwijs. “Ik zie dat ondernemers meer succes hebben in België, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en zelfs in Australië.”

Van Os van Dutch EdTech onderschrijft deze ervaring en waarschuwt daarnaast voor de taalbarrière. “Denk daar niet te lichtvaardig over. Heel veel dingen kunnen net anders gaan dan je in Nederland gewend bent. Daarom moet je goede lokale kennis hebben en de juiste mensen weten te vinden.”
Speckenbach herkent dat Nederlanders niet zomaar toegang krijgen tot het Duitse onderwijs. “Voor EdTech aanbieders zie ik daarom ook veel kansen in corporate-/volwasseneneducatie, wat vaak gemakkelijker toegankelijk en financieel aantrekkelijker is.”

Zeker nu Duitsland steeds nadrukkelijker te kampen heeft met een tekort aan gekwalificeerd personeel, is op het gebied van omscholing en bijscholing ruimte voor meer EdTech-oplossingen. “De pandemie heeft ervoor gezorgd dat meer mensen open staan voor digitale oplossingen in het onderwijs.”

Amélie Speckenbach, Chief Representative van NBSO Frankfurt en Jaap Breugem, Adviseur Trade & Invest bij de ROM Utrecht Region.

Breugem ziet de mogelijkheden voor volwassenonderwijs ook, en denkt dat Duitsland nu onterecht een ‘moeilijk’ imago heeft gekregen bij Nederlandse ondernemers. “Ik begrijp dat, zeker wanneer je een keer je neus hebt gestoten. Maar die koudwatervrees is niet nodig in het Duitse bedrijfsleven. Hierin is Amélie een heel belangrijke connector voor ons.”

Hij ziet zich hierin bevestigd na de fact finding missie naar de Learntec. “In Nederland zetten we al veel microlearnings in. Denk aan een app voor het onboarden van vakkenvullers in de supermarkt. Dan krijg je microfilmpje te zien met een instructie voor hoe je moet spiegelen. Dat kan je met minimale aanpassingen zo uitrollen naar Duitsland.”

Jitske van Os ziet drie belangrijke segmenten in EdTech: primair en secundair onderwijs en corporate EdTech. “Per segment zijn de kansen anders, dat moet je als ondernemer goed uitzoeken. Maar hier kunnen we uiteraard bij ondersteunen.”

Koudwatervrees voor Duitsland onterecht

Door de koudwatervrees van Nederlandse ondernemers worden kansen gemist, zegt Jaap Breugem. “Dat is gewoon jammer. Want het is misschien wel makkelijker dan je denkt. Zeker wanneer je met Amélie op pad bent.”

De ROM Utrecht Region organiseert ook beursreizen naar andere landen. “Het is voor mij makkelijker om een reis naar Londen vol te krijgen dan naar Duitsland. Maar de ondernemers die meegingen naar Karlsruhe kwamen erg positief terug, Ze hebben heel serieuze gesprekken gevoerd met potentiële leads in Duitsland.

Wanneer Nederlandse EdTech wil groeien, kan je niet om Duitsland heen

Daarbij heeft de Nederlandse EdTech Duitsland hard nodig wanneer het de eigen groeiambities wil waarmaken. “In de ranking van landen met de grootste EdTech industrie willen we van nummer zes naar de top drie. In Nederland zit je al snel aan de grenzen qua, zo groot zijn we niet. En dat terwijl EdTech extreem scalable is. Met enkele kleine aanpassingen kan je zo een nieuwe markt op. Zeker wanneer we zoals in Nederland gewoon hele goede producten hebben.”

Breugem noemt als voorbeeld GOIN’, een bedrijf dat al actief is in Duitsland met een dienst voor universiteiten. “Ze bieden een Software as a Service (SaaS) oplossing door een digitale community te vormen van studenten tussen hun aanmelding en de eerste schooldag. Je krijgt als student in die periode veel te verstouwen. In deze digitale community help je elkaar bij het vinden van kamers en het delen van informatie. Zo heb je al een hechte gemeenschap voordat het semester begint.” Dat levert veel voordelen voor de universiteit op. “Studenten kennen elkaar al, de community wordt hechter waardoor er minder eenzaamheid is. En dat leidt tot minder drop-outs.”

Een ander succesverhaal is Deepler uit Utrecht die inmiddels ook Duitse medewerkers in dienst hebben. “Zij hadden op de Learntec in Karlsruhe beet met een bedrijf in Stuttgart.” Deepler maakt korte tevredenheidsonderzoeken voor grote bedrijven. “Op die manier kan de HR-afdeling haarfijn de gevoelstemperatuur binnen het bedrijf peilen. Dat is erg waardevol.”

Menselijke maat kenmerkt EdTech Made in Holland

Toch is EdTech made in Holland niet per se een unique selling point in Duitsland, zeker vanwege de sterke concurrentie en goede naam van EdTech uit de Baltische landen en Scandinavië. “We zijn technologisch minstens zo innovatief. Vaak zijn we sneller in de omzetting dan het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Maar dat zijn ze in Scandinavië ook.”

Waar Nederland er volgens Breugem wel uitspringt is de inzet van de human touch. “Niet de software, maar de spelende en lerende mens staat centraal.” Dat komt volgens hem omdat veel EdTech-ondernemers zelf ooit zijn begonnen als docent. “Het zijn echte liefhebbers die dit doen, gedreven door passie en kennis van de pijnpunten. Ze zien een praktijkprobleem en denken: dit kan beter. Het gaat ze om de menselijke maat. Dat maakt ook dat we qua gebruiksvriendelijkheid er echt bovenuit springen.”

Deelnemen aan de Learntec, of meer info over EdTech in Duitsland

Heeft u interesse om met uw bedrijf deel te nemen aan de Learntec (4-6 juni 2024)? Of heeft uw vragen over de Duitse EdTech markt?

Neem contact op Het NBSO Frankfurt is gespecialiseerd in fintech, edtech en logistiek en heeft uitgebreide regiokennis van de deelstaten Hessen en Rijnland-Palts.

Neem contact op met Amélie Speckenbach via e-mail of Linkedin.

 

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
NBSO Frankfurt

NBSO Frankfurt maakt onder deel uit van het wereldwijde netwerk van de Netherlands Business Support Offices. Dit zijn handelskantoren van de Nederlandse overheid in het buitenland. Een NBSO helpt bij het vinden van vertegenwoordigers, samenwerkingspartners, marktinformatie en informatie over lokale wet- en regelgeving.