
Het aantal elektrisch aangedreven vrachtwagens groeit gestaag, waardoor emissievrij transport geen utopie meer is. Om dit tot een succes te maken is goede cross-border laadinfrastructuur cruciaal.
Dagelijks passeren zo’n 96.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens, zo schat brancheorganisatie TLN op basis van overheidscijfers. Het wordt hoog tijd dat deze giganten van de weg emissievrij worden. Maar hoe zorg je ervoor dat er een systeem komt dat zowel in Duitsland als in Nederland te gebruiken is?
Tijdens de Duitse mobiliteitsbeurs IAA in München pakken Nederlandse en Duitse regio’s, autofabrikanten, laadpaalproducenten en onderzoekers die uitdaging aan. Hoe ziet de cross-border laadinfrastructuur voor vrachtwagens in internationaal transport eruit?
Cross-border laadinfrastructuur
Duitslandnieuws spreekt Baerte de Brey, Chief International Officer van ElaadNL op de Duitse mobiliteitsbeurs IAA in München. Hij vertelt over zijn eerste indrukken op de beurs. “Ja, het is hier super. Het is een leuke beurs. Het is heel druk. Veel autobouwers, toeleveranciers, goede sfeer, veel mensen om te netwerken. Dus ja, ik ben wel in mijn sas.”
De Brey is duidelijk enthousiast over de sfeer op de beurs, maar als het gaat om laadinfrastructuur, is er nog werk aan de winkel: “Ja, dat is wel een kritisch punt. Er zijn wel wat bedrijven, Allego bijvoorbeeld, een Nederlands bedrijf. Maar er mag wel een been bij getrokken worden door de Duitsers.”
Waarom schiet het niet op met de laadinfrastructuur in Duitsland? De Brey legt uit: “Ja, ik denk dat ze toch niet verder kijken dan hun neus lang is. Dus voor klimaatdoelstellingen, de verbrandingsmotor eruit, batterijen erin. En ze vergeten een beetje dat het natuurlijk een hele mooie kans is om die auto ook slim op te laden, bij mensen thuis in combinatie met zonnepanelen, of onderweg met snellaadstations.”
Workshop met Duitse en Nederlandse deelnemers
ElaadNL is echter vastbesloten om verandering teweeg te brengen. De Brey vertelt zijn plannen: “Samen met de Nederlandse overheid, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en allerlei andere bedrijven gaan we een workshop doen met Baden-Württemberg, Beieren en ook heel veel Duitse auto-industrie. En we willen eigenlijk als een soort project een corridor tussen Rotterdam, het Ruhrgebied en dan nog verder gaan bouwen. Zodat niet alleen personenauto’s goed en snel kunnen opladen als ze op vakantie gaan of naar werk, maar ook vrachtauto’s die nodig zijn voor de bedrijvigheid.”