
Het wordt komende dinsdag de derde autotop sinds de uitbraak van corona, ditmaal ligt het platform op tafel waar data gedeeld moet worden. Bij de eerdere toppen ging het om acute problemen omdat internationale toeleverketens waren onderbroken en de productie kwam stil te liggen door de lockdown. Ook kocht niemand meer een auto afgelopen voorjaar. Met aankooppremies voor elektrische auto’s moest dat gestimuleerd worden.
Tegelijk was de autoindustrie al in de transitie van brandstofmotoren naar alternatieve aandrijvingen. Door die transitie en de coronacrisis staan veel banen op het spel bij grote toeleveranciers als Continental. De industrie komt met een wensenlijstje voor de politiek om hen door de crisis te helpen, bijvoorbeeld het verlengen van de aankooppremie voor elektrische auto’s en geld voor laadpalen.
- Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio
Platform om Europese data te behouden
Wat wil bondskanselier Merkel met het platform?
Merkel wil vaart zetten achter de innovatie bij de fabrikanten. Naast dat auto’s schoner moeten worden, wil ze ook dat BMW, VW en Daimler de data die de auto’s verzamelen gaan delen via een gezamenlijk platform waar nu de Deutsche Bahn en de Duitse weerdienst al zijn aangesloten. Doel is om intelligente navigatiediensten en smart traffic systemen te ontwikkelen. Ook wil ze voorkomen dat deze waardevolle data niet in handen valt van Amerikaanse techreuzen als Amazon, Apple of Google.
Waar bestaat de staatssteun dan uit?
Duitsland financiert dan dit miljoenenproject dat wordt opgezet vanuit een eigen GmbH. Het platform komt dan van International Data Spaces Association (IDSA), ontwikkeld door de Fraunhofer Instituten die dit ook voor het Industrie 4.0 programma hebben gedaan. Merkel wil dat het pilotproject dit voorjaar begint en in oktober 2021 de eerste resultaten kan laten zien.
Op Europees niveau wordt gewerkt aan wetgeving om de data van auto’s te delen. Waarom loopt Duitsland daarop vooruit?
Duitsland heeft natuurlijk veel autofabrikanten in huis. Dit past ook goed bij de typisch industriepolitiek waarin de staat een sturende rol neemt bij grote concerns. De huidige regering zet zich in grote Europese industrieprojecten zoals Airbus, maar nu ook het Europese cloudplatform GAIA-X.
Tijdens het gesprek komt ook Cor Baltus van Afcar NL aan het woord. Hij juicht het Duitse initiatief toe. De Nederlandse automotive pleit er al jaren voor dat deze data beschikbaar komt.
Podcasts
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws