Podcast – Hoe de Duitse prijsvechter Flixbus jaagt op een groter marktaandeel in Europa

Met de overname van Eurolines wil de Duitse bus- en treinvervoerder Flixbus een sterkere positie in Europa bemachtigen. Derk Marseille voorspelt op BNR Nieuwsradio een titanenstrijd tussen Frankrijk en Duitsland.

Met de geplande overname van Eurolines door Flixbus dreigt er een titanenstrijd te ontstaan in Europa, zegt correspondent Derk Marseille. Het nieuws komt namelijk net na het bericht dat het veel grotere Franse staatsbedrijf Blablacar buslijnen in Duitsland en de Benelux wil openen.

Hoewel Flixbus het heel goed doet, ligt er wel een gevaar op de loer. Het bedrijf dat zes jaar geleden als kleine start up is begonnen, wil ook uitbreiden in Rusland en de Verenigde Staten. Zo’n enorme groei is volgens Marseille wel een heel groot risico,

Podcast Flixbus

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Luister ook:

Derk Marseille spreekt Arthur Kamminga, planner bij het snelgroeiende Flixbus. Hij vertelt waarom de startup zo kan groeien, hoe hij dealt met overheden en hoe je een goede route plant.

Podcast: Achter de schermen bij het snelgroeiende Flixbus met Arthur Kamminga

Lees ook:

Het Duitse Flixbus/Meinfernbus heeft de ambitie om een Europees netwerk op te zetten. Vanaf vrijdag opent het bedrijf lijnen die ook buiten Duitstalige landen beginnen of eindigen, schrijft OV Magazine. Het is weer een grote stap in de razendsnel veranderende busmarkt, sinds Duitsland deze heeft opengesteld voor commerciële aanbieders, iets wat de Duitse OV-markt flink opschudt.

Vanaf 21 mei rijdt de dienst viermaal daags naar Brussel en twee keer per dag naar Parijs. Ook komen er verbindingen naar Antwerpen en München, meldt OV Magazine. Op korte termijn wil het bedrijf ook rijden tussen Maastricht en Brussel met een stop in Luik. In de toekomst wil het bedrijf een Europees netwerk opzetten, waarbij Duitsland niet meer per se het middelpunt is.

Bestaande touringcaroperators, zoals Lanting, nemen deel in een franchisecontructie. De busbedrijven investeren in materieel en personeel; De startup doet de marketing en verkoop. “Voor ons is het een welkome ontwikkeling, omdat we door bezuinigingen door de overheid op bijvoorbeeld vervoer naar schoolzwemmen een flinke omzetdaling hebben gehad”, aldus eigenaar Nick Lanting.

Nederland vormt Europese springplank voor Duitse Flixbus

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.