
Nederland is een buitengewoon belangrijke leverancier van agrifoodproducten in Duitsland. In elke supermarkt liggen talloze versproducten ‘Made in Holland’. Ook in foodservice zoals Duitse bedrijfskantines liggen grote kansen voor Nederlandse ondernemers. Daarom nam agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis onder de vlag van exportprogramma GO4EXPORT een handelsdelegatie mee naar Noordrijn-Westfalen voor een factfindingmissie.
Tijdens de missie stonden vragen centraal als; hoe lever je aan Duitse bedrijfskantines, aan welk eisenprofiel moeten producten voldoen, hoe bepaal je de juiste foodservicekanalen en wie zijn potentiële afnemers? Belangrijke vragen, want na retail is de foodservice het grootste afzetkanaal voor verse levensmiddelen in Duitsland.
Kansen in Duitse bedrijfskantines
Jaarlijks staat Duitsland voor zo’n 20 miljard maaltijden, waarvan 14 miljard thuis en 6 miljard buitenshuis. Duitsers hebben ook andere voorkeuren op het gebied van smaak, bite, kleur en consistentie. Smaken verschillen en eetgewoonten en levensmiddelen zijn cultuurbepaald.
En dat is te merken in de hele foodserviceketen. Grote leveranciers voor cateraars zijn onder meer Transgourmet, Chefs Culinar, Metro en Service Bund. Voor Nederlanders is deze keten niet altijd even makkelijk te doorgronden. En dat was de reden voor Wolthuis om de reis te organiseren. Een aantal Nederlandse missiedeelnemers kon tijdens het reisprogramma direct hun producten toetsen bij inkopers.
- Lees hier enkele reacties terug van deelnemers aan de reis, zoals directeur van BioBite Susanne de Raaij en Rogier Hilkes, directeur van Food Fellows.
De Nederlanders namen een kijkje in de keuken van het hoofdkantoor van energieconcern RWE in Essen. De interne cateringdienst met 450 medewerkers is verantwoordelijk voor de maaltijden van 60.000 medewerkers op 50 verschillende locaties. De doelstelling is om minimaal de helft van de maaltijden als gezonde keuze aan te bieden.
Inkoopbudget van 5 euro per maaltijd
De delegatie bezocht verder foodservice-groothandel Dewender in Bochum vanwege het unieke distributie- en verkoopconcept voor foodservice. Vooral de logistiek in Duitsland en bundeling van diverse aanbieders maken het aantrekkelijk deze dienst in te schakelen. Daarna volgde de traditionele Ratio Cash & Carry waar duidelijk werd dat de zogenaamde ‘Zustelldiensten‘, sterk in opkomst zijn.
Op de tweede dag waren de Nederlanders te gast bij het ziekenhuisconcern St. Augustinus Kliniken, een consortium met 14 ziekenhuis- en zorginstellingen dat dagelijks meer dan 5.000 maaltijden moet bereiden. Het gemiddelde inkoopbudget voor een maaltijd is zo’n 5 euro, een gangbaar tarief in Duitsland. Daarop bekeek de groep het nieuwe winkelconcept van Metro Cash & Carry Store met 9.000 m2 voor verse levensmiddelen. Het laatste programmaonderdeel was de horeca- en eventmanager van het parlementsgebouw van Noordrijn-Westfalen.
Meer agrifood
Biofach belangrijke beurs voor groeiende biologische landbouwsector Nederland
Waarom de traditionele Grüne Woche belangrijk blijft voor de Nederlandse landbouwsector