Biofach belangrijke beurs voor groeiende biologische landbouwsector Nederland

Voor de Nederlandse producenten van biologisch voedsel is Duitsland verreweg het belangrijkste exportland. Daarom is de belangstelling groot voor de wereldvakbeurs voor biologische levensmiddelen Biofach die woensdag 14 februari begint in Neurenberg.

Na de Grüne Woche en de Fruit Logistica in Berlijn en de tuinbouw- en sierteeltbeurs IPM Essen is Biofach in Neurenberg de vierde grote agri-beurs in Duitsland waar Nederlandse bedrijven sterk vertegenwoordigd zijn. Op de wereldvakbeurs voor biologische levensmiddelen van 14 tot en met 17 februari komt de bio-foodbranche van over de hele wereld samen.

En je komt er niet zomaar binnen. De beurs hanteert strenge toelatingscriteria en een consequente certificering. Zeker 113 Nederlandse bedrijven en organisaties zijn wel geselecteerd door de beursorganisatie.

Toen Nederland in 2014 partnerland was, waren er 90 Nederlandse deelnemers. Het Nederlandse aandeel is dus vrij fors, zei directeur Bavo van den Idsert van brancheorganisatie Bionext destijds. “Zij staan daar natuurlijk niet alleen voor de Duitse markt, hier loopt echt de hele wereld van de biologische producten rond.”

Holland Paviljoen met Bionext

Veel van hen staan op of rond het Holland Paviljoen in Hal 5, de organisatie hiervoor is in handen van brancheorganisatie Bionext en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. De belangstelling is groot en daarom heeft het paviljoen dit jaar nog meer vierkante meters en zelfs een extra ‘eiland’, met in totaal 17 bedrijven.

De Nederlandse bedrijven zijn erg divers; van zuivel waaronder kaas, groente en fruit, delicatessen, graanproducten, noten en gedroogde peulvruchten, bier tot aan reinigingsmiddelen.

Bionext organiseert samen met het Landbouw Attaché Netwerk Berlijn een borrel op het Holland Paviljoen op woensdag 14 februari van 16.30-18.00 uur.

Nederlandse inbreng bij inhoudelijk programma

Het inhoudelijke programma aan de rand van de beurs is minstens zo belangrijk, en ook hier is Nederlandse inbreng. Op 15 februari is er de workshop ‘Increasing the use of organic seed in Europe’ waarin de eerste resultaten worden gepresenteerd van het internationale LIVESEED project. Projectleider Kennis & Innovatie Maaike Raaijmakers van Bionext is een van de sprekers.

Op 16 februari organiseren TP Organics, CORE Organic en TIPI de Science Day op de beurs. Tijdens het ochtendprogramma zijn er verschillende presentaties en workshops over internationaal onderzoek, onder meer Marian Blom, projectleider bij Bionext. Zij zal deelnemen in een rondetafelgesprek over de toekomst van het Europese onderzoeks- en innovatiebeleid.

Dit jaar wordt tegelijk met de Biofach ook de Vivaness georganiseerd, de internationale vakbeurs voor biologische cosmetica. Van de 278 bedrijven, komen er 7 uit Nederland.

Bastiaansen Bio Kaas heeft meer dan 20 jaar ervaring in Duitsland

Een veel gezien Nederlands merk in Duitsland is Bastiaansen Bio Kaas uit het Brabantse Molenschot. “We exporteren al zeker 20 jaar naar Duitsland”, vertelt Marja Bastiaansen.

Met het bedrijf groeide ook de export, vorig jaar produceerde het bedrijf 3 miljoen kilo kaas, waarvan 1,5 miljoen voor de Duitse markt. Het wordt vooral verkocht in biologische winkels en reformhuizen. “We hebben zo’n 40 groothandelaren die het voor ons verspreiden door heel Duitsland.”

Duitsers houden volgens Bastiaansen in tegenstelling tot Nederlanders vooral van de wat mildere kaas. “In Nederland verkopen we vooral blauwe kaas, in Duitsland kennen ze dat minder. Daar houden ze vooral van de jonge Goudse kaas.”

Ook het feit dat Nederlandse kaas in de korst wordt gerijpt is onbekend voor Duitsers. “Ze kennen de foliegerijpte kaas beter.” Bastiaansen gebruikt de beurs om haar afnemers te ontmoeten en nieuwe producten te tonen.

Duitsland belangrijk voor Nederlandse bio-branche

Duitsland is wel verreweg de belangrijkste handelspartner voor biologisch Nederland. Van de 850 miljoen euro jaaromzet in 2013 ging zo’n 45% de grens over naar Duitsland. Daarvan is de productgroep AGF (aardappels, groente en fruit) verreweg het grootst.

Tussen de 150 en 200 miljoen euro omzet kwam van AGF met als bestemming Duitsland. Daar achteraan komen de eieren en het vlees. Verder gaan er vooral grondstoffen als veevoer, granen en peulvruchten de grens over.

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.


 
Pop Up WordPress Plugin