Ga naar inhoud

Duitsland steeds belangrijker voor de Nederlandse filmindustrie

De Nederlandse film valt internationaal steeds meer op. Op het filmfestival Berlinale in Berlijn is goed te zien hoe de Nederlandse filmindustrie daarbij steeds vaker samenwerkt met Duitsland.

De rode loper wordt vanaf donderdag 15 februari weer uitgerold voor een van de belangrijkste filmfestivals ter wereld, de Berlinale in Berlijn. Een steeds belangrijker event voor de Nederlandse filmindustrie.

Parallel begint in de Martin Gropius Bau de filmbeurs European Film Market (EFM). Beide evenementen zijn voor de Nederlandse filmindustrie altijd al een belangrijk evenement. Nederlandse financiers, distributeurs en producenten zijn achter de schermen druk bezig met het sluiten van deals voor toekomstige projecten. Daarbij wordt steeds vaker samen gewerkt met Duitse partners.

Naar de EFM komen 236 deelnemers uit Nederland. Ook zijn er 25 Nederlandse kopers geregistreerd, van bioscopen, het Filmfonds, NPO tot aan Netflix. Daarnaast staan er enkele Nederlandse organisaties met een stand op de EFM.

Nederlandse film valt internationaal steeds meer op

Om buitenlandse geldschieters en partners te vinden is het van belang dat de Nederlandse projecten aan de internationale standaarden voldoen. Juist daarover uitte de Nederlandse EFM-directeur Matthijs Wouter Knol eerder tegenover Duitslandnieuws zijn twijfels. Hij vond dat de Nederlandse film te veel op zichzelf gericht was.

Doreen Boonekamp is directeur van het Nederlandse Filmfonds. Het fonds is al jaren actief op de EFM en de Berlinale en Boonekamp kent de kritiek. “De opmerking van Knol gaat specifiek over de speelfilm. Want als het gaat om documentaires en jeugdfilms, staan we internationaal heel hoog aangeschreven.”

Dat Nederland internationaal al jaren goed scoort met kinder- en jeugdfilms valt op, zegt Boonekamp. “We vulden een gat, dat deden andere landen minder en hebben daarmee een traditie en naam weten op te bouwen. Als het gaat om speelfilms voor een volwassen publiek is dat bij ons later op gang gekomen. Je ziet nu steeds meer films die internationaal opvallen.”

Duitsland steeds belangrijker voor Nederlandse filmindustrie

Dat heeft ook deels te maken met het feit dat Nederlandse producties internationaal de samenwerking moeten zoeken om voldoende budget bij elkaar te vergaren. “Zo’n 60% van de Nederlandse speelfilms vormt een internationale coproductie. Daarin werken we vanouds het meeste samen met Vlaanderen. Maar Duitsland wordt hierin steeds belangrijker.”

Als voorbeeld noemt ze de film Brimstone van regisseur Martin Koolhoven die deels in Duitsland is gedraaid. “Onder meer de filmfondsen Berlin-Brandenburg en Mitteldeutsche Filmförderung hebben de film medegefinancierd.”

Dit soort samenwerkingsverbanden ontstaan onder meer achter de schermen van de Berlinale, de EFM speelt daarbij een belangrijke rol. Op de beurs in de Martin Gropius Bau staan professionals van over de hele wereld, een plek waar producenten partners zoeken.

Nieuwe verdienmodellen

De filmwereld praat in Berlijn over de veranderende marktverhoudingen. Nieuwe verdienmodellen zoals streamingplatform Netflix gooien de boel overhoop. “Dat is spannend, maar het levert ook veel nieuwe ideeën op. De kracht van een festival als de Berlinale is dat alle schakels van de filmindustrie samenkomen. Dat netwerken en uitwisselen van deskundigheid en nieuwe ideeën is ongelofelijk belangrijk voor onze toekomst.”

In Berlijn voert Boonekamp gesprekken over potentiële nieuwe coproducties en werkt ze er in samenwerking met EYE-international aan dat Nederlandse producties ook buiten de landsgrenzen worden opgepikt. “De Berlinale is dus een erg waardevol event voor ons.”

Nederland afhankelijk van coproducties

De EFM richt zich dit jaar meer op diversiteit. Directeur Matthijs Wouter Knol vertelt in dit artikel over nieuwe technologieën en formats, hoe belangrijk diversiteit in de filmindustrie is en wat hij verwacht van de toekomst.

Lees het hele interview met Doreen Boonekamp

Doreen Boonekamp: Duitsland steeds belangrijker voor Nederlandse filmindustrie

Lees het hele interview met Matthijs Wouter Knol

Matthijs Wouter Knol: ‘Nederlandse films zijn te veel op onszelf gericht’

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.