
Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.
Kauf ‘ne Kuh
Deze week Yvo van Rijen en Berend te Voortwis. De oprichters van Koop een Koe gaan na hun succes in Nederland snel de Duitse markt op met Kauf ne Kuh.
Yvo van Rijen en Berend te Voortwis van Koop een Koe.
Wat is Koop een Koe?
Yvo: Het idee stamt uit 2014 toen ik in de supermarkt op zoek was naar vlees en me er aan irriteerde dat ik geen idee had waar het vlees vandaan kwam. Berend is mede-eigenaar van een boerderij en zo kwamen we op het idee om net als bij crowdfunding een groep mensen te verzamelen, maar in dit geval kopen ze samen een koe. Dat noemen we crowdbutching. De koe wordt dus pas geslacht als er voldoende mensen hebben ingetekend.
En dat is beter dan het kopen in de supermarkt?
Berend: Het voordeel voor de klant is dat je precies weet waar het vlees vandaan komt en dat er geen stukken vlees hoeven worden weggegooid, omdat elk onderdeel is verkocht.
Hoe zijn jullie toen begonnen?
Yvo: Eigenlijk met een budget van 0 euro, de site hebben we zelf in elkaar gezet. De koeien hadden we al via Berend. Ons verhaal sloeg aan via de weekendmedia die meer gericht zijn op lifestyle. We begonnen al met 300 klanten per dag. Nu groeien we vooral dankzij mond-tot-mondreclame.
Wie zijn jullie klanten?
Yvo: Ze zijn vaak 35+ tot 90 jaar oud. Ze moeten een vriezer hebben. Het zijn vaak gezinnen die goed eten belangrijk vinden. Het vlees is gerijpt en dat spreekt weer veel oudere mensen aan omdat ze die smaak nog kennen van vroeger.
Waarom heb je de stap gezet naar Duitsland?
Berend: We werden al na 2 maanden gekopieerd in België, dat steekt natuurlijk enorm. Een Belgische vriend adviseerde toen om niet naar België te gaan. Hij zei letterlijk; we zijn een maf volk, daar wil je niets mee te maken hebben. Concentreer je liever op Duitsland, dat is een groot afzetgebied. Daar kan je gas geven.
En hoe is die keuze bevallen?
Berend: De eerste stap zetten niet zo complex. Maar wat ons vooral tegenvalt is dat het allemaal een stuk trager gaat dan in Nederland.
Heb je van te voren wel een marktonderzoek gedaan?
Yvo: Nee, we zijn zo begonnen.
Berend: Wat we wel belangrijk vonden is dat er een Duits adres en telefoonnummer op de site staat. Het moet echt Duits aanvoelen. We hebben ook een Duitse dame in dienst genomen.
En het vlees is ook Duits?
Yvo: Ja, we hebben een boerderij gevonden aan de Bodensee in Zuid-Duitsland met Simmenthaler runderen. In Baden-Württemberg is men heel erg bezig met duurzame landbouw, bijvoorbeeld dat het voedsel voor de koeien op hetzelfde bedrijf wordt verbouwd.
De Nederlandse media waren enthousiast, hoe reageert Duitsland?
Yvo: In principe heel positief. Er zijn flinke stukken verschenen in de Berliner Zeitung, de Süddeutsche Zeitung en de Rheinische Post en we zijn op de Duitse radio geweest. Maar we zijn wel heel serieus neergezet. In Nederland wil je in bladen als de Linda staan, ik mis hier die speelsheid nog wel een beetje.
Wat vinden de Duitsers zelf?
Yvo: Men vindt het idee heel goed, maar is tegelijk ontzettend kritisch. Er komen dan hele gedetailleerde vragen, de Duitsers zijn dus niet zomaar enthousiast te krijgen. Dat is wel even anders dan in Nederland. Maar we hebben al in korte tijd al aardig wat verkocht, dat smaakt natuurlijk naar meer.