
Volg de Hannover Messe vandaag live via twitter. Het artikel gaat verder na dit overzicht:
Wat je moet weten als je de Duitse markt op wil
Voor Nederlandse bedrijven die met hun product of dienst de Duitse markt op willen, kan het bijzonder interessant zijn om een GmbH op te richten. Het kan goed zijn voor de concurrentiepositie, maar ook kan het kosten schelen. Het kopen van een branchegenoot of een toeleverancier is dan een optie, maar ook fuseren met een Duitse partner kan een goed rendement opleveren.
Allicht komt er op juridisch en fiscaal vlak het een en ander kijken bij een bedrijfsovername in Duitsland. Er komt veel op je af, vertelt Alexander Crämer van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater in Kleef. Hij en zijn collega’s begeleiden veel bedrijfsovernames, vanuit deze ervaring deelt de advocaat 5 zaken waarop je moet letten.
4 Zaken waar je op moet letten wanneer je een Duitse GmbH overneemt
Is het oprichten van een GmbH in Duitsland wel nodig? Voor veel Nederlandse ondernemers is het interessant om zich met hun product of dienst op de Duitse markt te wagen. Duitsland staat er tenslotte economisch beter voor dan de meeste andere landen in de eurozone. De vraag is alleen, hoe bereik je deze markt? Allereerst door alle drempels uit de weg te ruimen, die een Duitse afnemer ervan zouden kunnen weerhouden zaken te doen met een Nederlander.
Voor wie de Duitse markt op wil, is het bijna altijd een goed idee om een GmbH op te richten, vertelt Alexander Crämer van Strick Rechtsanwälte & Steuerberater in Kleef. Hij en zijn collega’s richten voor Nederlandse partijen jaarlijks talloze GmbH’s op. “Natuurlijk verschilt het per bedrijf, maar in heel veel gevallen levert het oprichten van een GmbH direct voordeel op.”
Waarom met het oprichten van een GmbH deuren open gaan in Duitsland