
De Internationale Tourismus Börse (ITB) van 7 tot 11 maart in Berlijn is de grootste toerismebeurs ter wereld. Nederland is goed vertegenwoordigd met 64 Nederlandse standhouders op in totaal 400 vierkante meter. Het gaat veelal om reismaatschappijen, attractieparken, provincies en steden.
Zo’n vijf jaar geleden zag de Nederlandse toerismesector weinig meer in een stand opbouwen in de Duitse hoofdstad.
Op 160.000 vierkante meter staan meer dan 10.000 standhouders uit 187 landen, die kunnen rekenen op meer dan 200.000 bezoekers.
Komende week staan we op de ITB in Berlijn. Met 64 NL partners op meer dan 400m² presenteren we ons groots voor de intern. reisindustrie. Kom voorbij voor een koffie of een biertje tijdens onze Happy Hour op woensdagavond op onze Holland stand! #hollandmarketing @nbtc pic.twitter.com/1VNP8J4LeD
— Michael Siebers (@MichaelSiebers) March 1, 2018
Nederlanders herontdekken de ITB
Aanjager achter de Nederlandse inbreng is Anouk Susan, directeur van NBTC Germany in Keulen, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Ze vertelt waarom de Nederlanders weer enthousiast zijn over de ITB.
De Nederlanders hebben de ITB weer herontdekt?
Ja, we waren als NBTC niet meer zo actief op beurzen, omdat we dat niet meer zagen als een moderne marketingtool. Inmiddels zien we dat het wel degelijk effect heeft om op de grootste toerismebeurs ter wereld te staan. En ik ben er ook best trots op dat we de afgelopen 5 jaar steeds groter zijn geworden. Toen stonden er nog 8 Nederlandse stands, dit jaar zijn het er 64. We hebben zelfs bepaalde landen uit onze hal weten te drukken!
Waarom heeft de beurs zoveel effect?
De Duitse markt groeit en is dus interessant voor ons. Afgelopen jaar kwamen 4,6 miljoen Duitsers bij ons op bezoek, en we zien het bezoekersaantal de afgelopen jaren bovengemiddeld stijgen. Daarom zijn we er ons steeds beter van bewust dat we ons goed moeten presenteren in Duitsland.
Hoe doe je dat?
We denken er goed over na over hoe we hier een goede uitstraling kunnen neerzetten. We organiseren vooraf een persavond op de Nederlandse ambassade waar 70 Duitse journalisten en bloggers op af komen. Als je bedenkt dat er vanwege de ITB ook talloze andere events zijn, dan is dat een heel goed resultaat. Verder organiseren we op het Holland-paviljoen een happy hour en borrels met een dj. Verder komen diverse wethouders uit Nederlandse steden, wat ook helpt voor het leggen van goede contacten.
Susan geeft handige tips over hoe je beter Duitse toeristen kunt lokken. Lees het hele interview:
Hoe je nog beter Duitse toeristen kunt lokken naar Nederland
Gezichten op de ITB
Het Holland-paviljoen is heel divers. Van grote Nederlandse steden als Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Haarlem tot belangrijke musea zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Mauritshuis, het Nationaal Militair Museum en attracties zoals de Efteling, Slagharen, Canal Tours en de Heineken Experience. Verder Nederlandse producten zoals kaas tot en met Delfts blauw, de hotelsector, maar ook fietsverhuurders en reisorganisaties. Duitslandnieuws vraagt enkele standhouders naar hun strategie.
Deze 4 Nederlanders staan op de ITB: