Waarom dit het moment is voor de Nederlandse automotive om in Duitsland aan tafel te zitten

Nu er echt rijverboden voor diesels dreigen in Duitsland, is de autoindustrie in rep en roer. Dit is hét moment om als Nederlandse automotive aan tafel te zitten met de stakeholders, zegt Emobility-expert Henk Meiborg. Daar is hij zelf al druk mee bezig, maar het kan wat hem betreft nog intensiever.

Dat in Duitsland afgelopen week de hoogste bestuursrechter groen licht gaf voor rijverboden voor diesels, leverde veel ophef op. Emobility-expert Henk Meiborg houdt de ontwikkelingen in elektrisch rijden scherp in de gaten. Hij is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma ‘e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn’. Hij ziet kansen voor de Nederlandse automotive.

Duitse steden staan open voor Nederlandse ervaring elektrisch rijden

Gaan de rijverboden voor diesels echt op grote schaal worden ingezet?

Dit zal sterk afhankelijk zijn per stad. Hoeveel worden de uitstootnormen overschreden? De milieu-activisten hebben aangekondigd dat daar waar de Europese normen voor NOx worden overschreden zij het stadsbestuur zullen dwingen, desnoods via een gang naar de rechter, om een verbod op te leggen. Dit gaat om steden zoals Stuttgart, Keulen, München, Berlijn, Düsseldorf en nog veel meer.

Wat betekent dit voor de e-auto in Duitsland?

De verkoopcijfers van dieselauto’s komen nu onder druk te staan. Dat betekent dat de Duitse automobiel industrie nu sneller werk zullen maken van alternatieve aandrijflijnen. Zie de investeringen die zij de afgelopen weken hebben aangekondigd. De consument wordt zich door deze zaak ook steeds meer bewust van het feit dat de ICE (Internal Combustion Engine) op zijn eind loopt.

Wat kunnen Nederlandse ondernemers met deze ontwikkeling?

Voor de Nederlandse e-mobility en automotive-industrie, denk aan laadinfra, elektrische vrachtwagens en bussen, betekent dit op korte termijn nog meer kansen om de kennis en ervaringen te delen met stadsbestuurders en Stadwerke, de gemeentelijke diensten.

Het momentum om de open standaarden, voor het laden van voertuigen interoperabel te laten zijn, verder uit te rollen over Duitsland, is nu. Hiervoor moeten nog wel de randvoorwaarden nader worden ingevuld.

Nederland zit nog te weinig aan tafel bij de stakeholders aan Duitse kant van de grens. We proberen via de PIB-programma’s hierop te sturen en met succes. In Nedersaksen en München is er al sprake van nauwe samenwerking tussen de Nederlandse industrie en de lokale bestuurders. Maar dit kan nog veel beter.

Lezers Duitslandnieuws reageren

Ook lezers van Duitslandnieuws reageerden veelvuldig.

De reacties lopen uiteen. De één is tegen rijverboden en hoopt dat ze er niet komen, de ander vindt het een uitstekende ontwikkeling. Nog weer anderen snappen dat het zo niet langer kan, maar hebben kritiek op de manier waarop het nu gaat.

‘Simpelweg diesel verbieden is onmogelijk’

Er wordt altijd maar over auto’s gezeurd maar als je een keer een vliegreis maakt vervuil je voor 10 jaar autorijden, schrijft Albert Posthumus. Wat hem betreft mogen veel plezierreisjes worden geschrapt.

Ronald Gijsbers vraagt zich af hoe schadelijk de gevolgen van de uitstoot daadwerkelijk zijn. Volgens hem zijn de verschillen tussen oude en nieuwe diesels groot. “De oudere diesels met een lagedrukinspuiting zijn natuurlijk veel slechter, dus begin eens met het gefaseerd verbieden hiervan.”

Let wel, ik ben niet tegen het verbeteren van de wereld maar het is niet zo simpel, zegt hij. “Elke vorm van brandstof die we uit de aarde halen wordt omgezet in warmte en dat kan dus nooit goed komen. Maar met de botte bijl alles verbieden is geen oplossing. Het heeft 100 jaar geduurd van nul tot wat nu de auto s zijn. Neem dan ook eens 20 jaar om het te verbeteren.”

‘Uitvoering wordt een drama’

Voor Hans Veerkamp is het duidelijk. “Het zou belastingtechnisch onmogelijk moeten worden gemaakt om diesel te rijden .
Te gek voor woorden dat de kans dat je longkanker krijgt afhangt hoe dicht je bij een VW-dealer woont.”

Karel Meijer uit Heinsberg vindt eventuele verboden een goede zaak, maar denkt dat er nog veel mis kan gaan. “De uitvoering wordt een drama! De politiek is verdeeld, de politie kan het niet controleren. De hoofdstraten met hoge CO2-waarden zullen dan afgesloten moeten worden en de omleidingsroutes zouden dan door een woongebied kunnen komen. Gelooft u in dergelijke maatregelen?”

Wat hem betreft moet de autoindustrie met geld over de brug komen. “De belastingvoordelen van 18 cent per liter moet weg en de autoindustrie moet de auto’s gratis updaten.”

‘Geen alternatief voor de auto wanneer je veel zakenafspraken hebt’

Jan Temmink ziet bij het rijverbod twee aspecten. Enerzijds is het volgens hem positief voor het milieu. “Het is een goede zaak dat vervuilende dieselvoertuigen (boven bepaalde bouwjaren) worden geweerd in Duitse binnensteden.” Maar dat is levert tegelijkertijd problemen op, schrijft hij. “Er zijn geen alternatieven als je in Duitsland veel zakenafspraken hebt over grote afstanden binnen een kort tijdsbestek.”

Daarbij plaatst Temmink nog twee opmerkingen. “Met een benzineauto sta je veelvuldig aan de pomp om te tanken – bovendien stijgen de brandstofkosten in vergelijking met dieselauto’s. En er is geen elektrische auto (of hybride) die aan deze eisen kan voldoen, met name omdat een goede infrastructuur met superchargers (laadpalen) in Duitsland ontbreekt.”

Dilemma: ‘we hebben een nieuwe camper op diesel’

Frans Janssen denkt weinig last te gaan krijgen van rijverboden. “Wij wonen in Goch, een klein stadje aan de Niers. Wij blijven diesel rijden, omdat we heel vaak naar het buitenland gaan bijvoorbeeld Spanje en Portugal. En dan is benzine wel erg duur. Alleen als we bijvoorbeeld naar Düsseldorf, Dortmund of Essen willen, zou het een probleem kunnen geven.”

Hans Koershuis vindt de uitspraak van de rechter een grote overwinning voor een schonere omgeving en het begin van een nieuw tijdperk. “Tegelijkertijd dien ik innovatief om te gaan met onze net aangeschafte camper met dieselmotor. We rijden best veel in en door Duitsland met recreatieve doeleinden. Deze motor is al redelijk beperkt in uitstoot maar naar mijn idee niet voldoende. Een dilemma dus…….”

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.