
De Europese Commissie eist dat Duitsland en andere lidstaten met te hoge luchtverontreiniging uiterlijk vandaag (maandag 5 februari) met maatregelen komen hoe de lucht schoner kan worden.
Enkel stappen die ‘zonder enkele vertraging’ leiden tot het terugbrengen van de luchtvervuiling binnen de door de EU opgelegde grenzen, zou kunnen verhinderen dat Brussel naar het Europese Gerechtshof stapt, zei Eurocommissaris voor Milieu Karmenu Vella vorige week dinsdag, nadat ze onder andere Duitsland op het matje had geroepen.
Te weinig urgentie in Duitsland
Europa was niet tevreden over de eerste voorstellen vanuit Duitsland. De Eurocommissaris stelde dat lidstaten de urgentie van het probleem nog te weinig in zien. Volgens hem sterven jaarlijks binnen de EU 400.000 voortijdig mede door de gevolgen van verontreinigde lucht. Binnen de demissionaire Duitse regering heerst grote onenigheid over welke oplossingen moeten worden genomen.
De Europese Commissie is al een procedure begonnen om te onderzoeken of Duitsland de verplichtingen nakomt rond de luchtkwaliteit. Daarbij gaat het concreet om 28 stedelijke gebieden in Duitsland. En omdat er al een jaar geen maatregelen zijn genomen in Duitsland, dreigt nu de gang naar het Europees Gerechtshof. De dieselauto’s gelden als de grootste veroorzakers van de te hoge uitstoot.
Hoe lang is de diesel nog welkom in Duitse steden?
Veel Duitsers met een oudere dieselauto maken zich grote zorgen of zij in de toekomst hiermee nog het stadscentrum in kunnen. Milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft in 19 grote Duitse steden rechtszaken lopen om af te dwingen dat de stadsbesturen maatregelen nemen tegen luchtverontreiniging.
Een van de meest genoemde maatregelen is een verbod op dieselauto’s in het stadscentrum. Het verbod zou dan gelden voor auto’s die niet aan de Euro-6-norm voldoen.
Bijna de helft van alle auto’s in Duitsland is een diesel. Door de rechtszaken in Duitsland en de druk vanuit Brussel dreigt nu in 19 grote Duitse steden een rijverbod op dieselauto’s, ook al zeggen de nu formerende partijen CDU/CSU en SPD er alles aan te zullen doen om dergelijke dieselverboden te voorkomen. Het idee is om vervuilende diesels een softwareupdate aan te bieden, wat natuurlijk ten koste gaat van het vermogen.
Tot 2,6 miljoen dieselauto’s ’te vies’
Het gaat in totaal om 1,4 miljoen auto’s, blijkt uit het recente onderzoek van ING-DiBa ‘Stadt ohne Diesel‘. Hieruit blijkt dat 285.000 auto’s binnen de Euronorm van 1 – 4 vallen en 1,1 miljoen hebben Euro 4 of 5. Volgens schattingen van de Duitse autobrancheorganisatie VDA heeft 71,8% van de Duitse diesels een Euro-6-norm.
De rechtszaken zijn ook in 42 andere Duitse steden aangespannen. Mocht de Deutsche Umwelthilfe hier ook gelijk krijgen, dan geldt het rijverbod volgens het onderzoek van ING-DiBa voor nog eens 1,2 miljoen dieselauto’s.
Per stad is goed te zien hoeveel auto’s komen stil te staan wanneer er verboden komen. Let op Kiel en Gelsenkirchen met meer dan 80%, maar ook steden met de ‘schoonste’ diesels zoals München en Frankfurt treft het meer dan 60% van de auto’s.
De in Duitsland zeer bekende auto-expert Ferdinand Dudenhöffer schat in dat de rijverboden zeker 10 steden zal treffen. Hij noemt in Rheinische Post de steden München, Stuttgart, Keulen, Reutlingen, Hamburg, Heilbronn, Kiel, Düsseldorf, Darmstadt en Ludwigsburg.
Volgens Dudenhöffer laat een analyse van de NO2-waardes zien dat de situatie van 2016 op 2017 weliswaar iets verbeterd is, maar dat de door hem genoemde steden het opgelegde maximum blijven overschreiden. De cijfers laten ook zien dat de software-updates bij sjoemelauto’s en kooppremies voor oudere modellen slechts een kleine invloed hadden.
Minder nieuwe diesels op de markt
De negatieve berichtgeving rond dieselauto’s, de dreigende rijverboden en zeker ook de ophef over dieseltesten met apen, zorgen ervoor dat consumenten steeds minder geneigd zijn om diesels te kopen. Dat is terug te zien in de verkoopcijfers. In 2017 kwamen er 7,1% minder nieuwe diesels op de markt. De verkoopwaarde van benzineauto’s stijgt tegelijkertijd.
22 februari uitspraak
Voor eigenaren van dieselauto’s kan een uitspraak van het hof in Leipzig overigens belangrijker worden dan de procedure in Brussel. Het Bundesverwaltungsgericht beslist op 22 februari over mogelijke rijverboden voor dieselauto’s. Concreet gaat het daarbij om Düsseldorf en Stuttgart. Maar de uitspraak kan gevolgen hebben voor heel Duitsland.