Ga naar inhoud

Podcast – Deze Nederlanders bedenken duurzame manier om kassen te verwarmen

Geen land ter wereld dat zo bedreven is in het bouwen van kassen als Nederland. Veel innovaties zijn binnenkort te zien op de Fruit Logistica in Berlijn. Deze week vertelt Ron van Wijk met welke techniek hij voor een revolutie in de kas wil zorgen.

Ron van Wijk, directeur van GFSC Consultants and Engineers uit Arnhem, heeft een revolutionaire manier op de markt gebracht om kassen duurzamer te verwarmen. Deze techniek probeert hij nu ook in Duitsland te verkopen.

Van Wijk legt uit hoe het werkt. “Infraroodstrips stralen de planten of bloemen van onderaf aan, waardoor niet langer de lucht in de hele kas hoeft te worden verwarmd.” Dat bespaart de teler veel stookkosten, zegt hij. “Deze techniek is oorspronkelijk ontwikkeld voor gebouwen en wordt nu voor het eerst toegepast in de kas.”

Kassen hoeven niet meer helemaal verwarmd te worden

Nu wordt meestal warme lucht in de kas geblazen om de lucht te blazen. Met infrarood hoeft dat niet, vertelt Van Wijk. “Alleen de strips worden verwarmd en die stralen direct de planten aan. Je kunt dus zelfs in één ruimte planten op verschillende temperaturen verwarmen.”

In Duitsland krijgt Van Wijk al positieve reacties. “Ik krijg vragen mensen die druiven telen, of mensen die hun planten willen voorbereiden op de koude grond.”

Daarmee blikken we al een beetje vooruit op de Fruit Logistica. De grootste vakbeurs ter wereld rond groente en fruit die bijna aansluitend aan de Grüne Woche plaatsvindt in Berlijn van 7 tot 9 februari. Hier staan maar liefst 328 Nederlandse bedrijven, alleen Italië en Spanje komen met nog meer ondernemers. Landen als Duitsland en Frankrijk volgen op gepaste afstand.

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Podcast – Hoe de Nederlandse telers het Wasserbombe imago in Duitsland wisten te kantelen

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.