Ga naar inhoud

Duitse verkeersminister: ‘Brussel mag zich niet bemoeien met ons tolvignet’

Alexander Dobrindt (CSU) gaat maandag flink tekeer tegen de Europese Commissie. De Duitse verkeersminister vindt dat Brussel zich niet mag bemoeien met het omstreden tolvignet, omdat het volgens hem een puur nationale aangelegenheid is. In een lokale krant zegt hij enerzijds dat Duitsland niemand discrimineert, maar dat andere landen dit wel doen.

Duitsland wil onder aanvoering van verkeersminister Alexander Dobrindt een tolvignet invoeren waar uiteindelijk enkel buitenlandse automobilisten voor moeten betalen omdat Duitsers worden gecompenseerd via de wegenbelasting. Die constructie riekt volgens Brussel naar discriminatie waardoor de wet moet worden onderzocht.

‘Brussel heeft het recht niet’

Maar dat schiet in het verkeerde keelgat bij de minister uit Beieren, zo citeert de Augsburger Allgemeine hem. “Het idee dat Europa iets te zeggen heeft over Duitse wegenbelasting is verkeerd. Brussel heeft er geen recht op hier iets over te zeggen.”

Omdat de EU denkt dat buitenlandse automobilisten benadeelt worden door het tolvignet, heeft de voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker een onderzoek aangekondigd zodra de wet in werking treedt. President Joachim Gauck zette vorige week zijn handtekening. In het ergste geval moet Duitsland voor het Europees Gerechtshof verschijnen.

Brussel mag zich niet bemoeien met de Duitse wegenbelasting, zegt Dobrindt.

Ook Oostenrijk krijgt er van langs van de Duitse minister omdat het onafhankelijk van Europa ook een bezwaarprocedure wil inzetten bij het Europees Gerechtshof. Volgens Dobrindt discrimineren de Oostenrijkers juist zelf buitenlanders. “Kijk bijvoorbeeld naar de Felbauertunnel. Daar betalen buitenlanders 10 euro, en sommige Oostenrijkers slechts 4 euro.”

‘Brussel doet ook niets aan andere landen’

Bovendien zouden sinds de invoering van de tol in Oostenrijk in 1997 ongemerkt de verschillen tussen buitenlanders en Oostenrijkers zijn gegroeid. En volgens hem compenseert Groot-Brittannië de vrachtwagens ook via de wegenbelasting. “In beide gevallen doet Brussel niets. Daarom heb ik ook geen begrip voor hun kritiek op Duitsland.”

Verder stimuleert de Europese Commissie juist alternatieve belastingen zoals het tolvignet, zegt Dobrindt. “Dat staat in het Witboek Verkeer uit 2011. Hierbij haat het om het principe ‘de gebruiker betaalt’.”

‘We discrimineren niemand’

De verkeersminister is er van overtuigd dat Brussel geen aanmerkingen zal vinden op zijn wet. “We discrimineren niemand. Duitsers betalen net zoveel voor het tolvignet als buitenlanders.” Dobrindt sluit af met een waarschuwing. “Als Brussel daadwerkelijk wil onderhandelen, dan gaan we het ook hebben over de tolsystemen in andere landen.”

Duitslandnieuws over PKW-Maut

 

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.