
De kans is aanwezig dat er opnieuw over het wetsvoorstel van het tolvignet onderhandeld moet worden, blijkt uit aanbevelingen van de vakcommissies binnen de Bondsraad. Vrijdag 8 mei wordt in een plenaire vergadering hierover de knoop doorgehakt.
1. Wie liggen er dwars?
Vooral de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts. Zij grenzen respectievelijk aan Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk en vrezen dat het vignet de regionale grensoverschrijdende economie schaadt. De deelstaten met beide een Rood-Groene regering (SPD+Grünen) hebben vooral kritiek op de ongelijke behandeling voor niet-Duitse automobilisten. De SPD lobbyde nog voor een tolvrije zone van 30 kilometer vanaf de grens. Maar dat was tevergeefs.
2. Maar de SPD was toch in maart al akkoord gegaan?
Ja, in de Bondsdag stemden de sociaaldemocraten uiteindelijk voor de plannen van vooral coalitiepartner en CSU en met ietwat tegenzin CDU, nadat ze er nog een paar wijzigingen uit wisten te slepen. Maar in de Bondsraad is een Rood-Groene meerderheid, waardoor de SPD nog kan vertragen.
3. Wat wil de Bondsraad dan nog aanpassen?
De vakcommissies willen wel heel graag de tolvrije zones invoeren om het grensverkeer te ontlasten.
4. Alleen vertragen, tegenhouden gaat niet meer?
Nee, omdat het tolvignet door de federale overheid geregeld gaat worden, krijgt de Bondsraad waar de deelstaten in zijn vertegenwoordigd geen beslissende stem. Wel kan de Bondsraad een in de Bondsdag besloten wet terugsturen naar de tekentafel. In dit geval zou dit de spanningen in het kabinet Merkel flink kunnen laten oplopen.
5. Hoe wordt er met die spanningen omgegaan?
Er is een speciale commissie die bij conflicten tussen de Bondsdag en de Bondsraad bemiddelt. Zij moeten toewerken naar een compromis, dat uiteindelijk niet bindend is.
Premier van Hessen Volker Bouffier (CDU) is dit jaar de voorzitter van de Bondsraad.
6. Wat ligt er morgen precies op tafel bij de Bondsraad?
Er wordt gestemd over twee wetten. Eerst buigt de Bondsraad zich over het voorstel dat Duitse automobilisten via de wegenbelasting worden gecompenseerd voor het kopen van het vignet. Het tweede besluit valt dan over het vignet zelf waarvan de kosten zullen verschillen per regio en hoe milieuvriendelijk de auto is.
7. Als niemand het in Duitsland nog kan tegenhouden, komt het vignet er dus sowieso?
Dat is nog steeds niet zeker. Allereerst is de invoering zelf nog een hoop gedoe. Hiervoor moet nog een aanbesteding worden uitgeschreven waar bedrijven op kunnen reageren die het betalingssysteem willen exploiteren. Na aftrek van alle kosten verwacht het Duitse minister van Verkeer jaarlijks 500 miljoen euro op te halen voor investeringen in infrastructuur.
8. Is dat genoeg?
Bij lange na niet. Experts verwachten zelfs dat dit uitvalt rond de 300 miljoen euro, terwijl er elk jaar een gat is van meer dan 7 miljard euro om de Autobahn in stand te houden. Van verschillende kanten klinkt dus de kritiek dat deze oplossing Duitsland weinig helpt.
9. En wat vindt de EU?
Eurocommissaris van Verkeer Violeta Bulc volgt de ontwikkelingen in Duitsland zeer kritisch. Zij kan de wet nog van tafel vegen wanneer het volgens haar discriminerend is. Ook overwegen landen als Nederland en Oostenrijk in een uiterste geval nog naar het Europees Gerechtshof te stappen.
10. Als het tolvignet er toch komt, wat betekent dit voor Nederlandse automobilisten?
Dit zijn de 15 belangrijkste vragen en antwoorden over het Duitse tolvignet. De precieze voorwaarden kunnen dus nog veranderen voordat het vignet definitief wordt ingevoerd.
Duitslandnieuws over PKW-Maut
- Duitsland krijgt een tolvignet die weinig oplevert »
- Nieuwe eurocommissaris Verkeer: Duitse tolvignet discriminerend en te duur »
- De 15 belangrijkste vragen over het Duitse tolvignet »
- Duitsland werkt aan tolvignet-light na protest Nederland »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »