Ga naar inhoud

Duitsland krijgt een tolvignet dat weinig oplevert

Coalitiepartijen, bewindslieden, de nieuwe eurocommissaris, professoren, Oostenrijk en Nederland. Allemaal hakten ze de afgelopen weken en maanden in op de tolplannen van de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU). Toch stemde de Duitse ministerraad woensdag in met het voorstel. Hoe is dat nu mogelijk en wat betekent dit voor Nederlandse automobilisten? Een reconstructie.

De regering Merkel heeft woensdag besloten het tolvignet in te voeren, die Duitse automobilisten gecompenseerd krijgen via een lagere wegenbelasting. Het lijkt een simpele mededeling, maar er gaat een ware slangenkuil achter schuil.

Maar wat hebben we er eigenlijk aan?

Het zijn de kleine verhalen die opdwarrelden in de aanloop van het kabinetsbesluit van gisteren die verraden dat er veel meer aan de hand is dan slechts het invoeren van een tolvignet. Het zijn ook verhalen die het de kiezer steeds lastiger maken om te begrijpen wat Duitsland precies aan het vignet heeft.

Dobrindt (links) werd door CSU-leider Horst Seehofer (rechts) naar Berlijn gestuurd om de Maut te regelen.

Neem afgelopen weekend toen bondskanselier Angela Merkel mocht spreken op de partijdag van de CSU. De partij die de tol tot haar absolute breekpunt maakte. Zonder vignet doen de christendemocraten uit Beieren niet meer mee en valt de regering Merkel. Maar de bondskanselier zelf ziet weinig in de plannen. Een jaar geleden – een week voor de verkiezingen – zei ze het nog overduidelijk: ‘Met mij komt er geen tol’.

De tol komt er..

Maar de tol komt er wel. En dat moet ze nu met overtuiging zeggen in Beieren. Vooraf had partijleider Horst Seehofer nog nadrukkelijk gevraagd of ze er ‘asjeblieft’ iets over wilde zeggen. Ze deed het. “De tol komt, verkeersminister Dobrindt heeft mijn woord.” Om in dezelfde ademtocht er aan te voegen: ‘er duiken nog wel steeds nieuwe aspecten op’. Maar snel daarop volgend, voor de zaal onrustig wordt. “We hebben het besproken, u kunt tevreden zijn.”

Al een jaar lang wordt er vanuit heel Duitsland meewarig gekeken naar het paradepaardje van de CSU. Schäuble, CDU-politici uit Noordrijn-Westfalen, de SPD-fractie. Het lijkt wel of alle bewindslieden steeds strengere voorwaarden verbinden aan de wetsvoorstellen. Zodat het voorstel dat nu op tafel ligt al lang niet meer lijkt op het oorspronkelijke idee.

Werk aan de weg. Uiteindelijk heeft Duitsland nog geen oplossing gevonden om het gat in de begroting te dichten.

..maar levert nauwelijks geld op

Veel gedoe en het brengt nauwelijks iets op voor het herstellen van snelwegen.  Jaarlijks komt er 500 miljoen euro binnen, waarvan 164 miljoen euro moet worden afgetrokken om de administratie te betalen. De invoering zelf kost ook nog eens 335 miljoen euro. Wat er ook overblijft, het is een fractie van de miljarden die jaarlijks nodig zijn om de Autobahn afdoende op te knappen. Bovendien vindt Europa het voorstel discriminerend en protesteren buurlanden als Oostenrijk en Nederland.

Kan het hele tolproject alsnog mislukken? Zeker, het aantal leeuwen en beren dat likkebaardend op de weg staat is talrijk. En zowel de CDU als de SPD zal achteraf niet kunnen beweren dat ze het dubieuze project hebben tegengehouden. Ze zullen het verwijt krijgen dat ze zich hebben laten gijzelen voor een Beiers verkiezingscadeautje.

En dat is niet voor het eerst. Niemand hield de CSU tegen bij het invoeren van de dure ‘moederpensioenwet’, waarbij een doordachte financiering ontbreekt die het meerdere generaties zal uithouden. In een kabinetsperiode wisten de christendemocraten uit Beieren een toeslag af te dwingen voor gezinnen die hun kinderen niet naar de crèche wilden brengen. Bijna niemand maakt er gebruik van.

Gezichtsverlies

Dobrindt kan in Beieren trots verkondigen dat hij toch maar even de tol heeft geregeld. Maar als alle stofwolken weg zijn blijft er een zeer verwrongen en gedeukte wet over. Een tolvignet dat nauwelijks geld oplevert voor de kapotte wegen. Wat het wel oplevert is ergernis met Europa en vooral de Oostenrijkse en Nederlandse buren die niet graag entree betalen voor Duitsland.

Anderen vrezen dat het onrendabele betaalsysteem dat nu wordt opgetuigd in een volgende kabinetsperiode alsnog een kassa wordt waar ook Duitsers moeten betalen.

Uiteindelijk draaide het hele project enkel nog om het voorkomen van gezichtsverlies van de CSU. Maar ook de andere partijen wilden niets afdoen van hun beloftes. Mocht Brussel of het Europese Hof in latere instantie alsnog een streep zetten door dan moet Merkel zich haar eigen woorden herinneren. Dan is dat niet alleen een nederlaag voor minister Dobrindt of de CSU, dan krijgt de geloofwaardigheid van de hele coalitie een flinke knauw.

Duitslandnieuws over PKW-Maut

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: