
Koopman is een van de grotere transport- en logistieke bedrijven in Nederland en zag dat de Duitse branchegenoot Günter Möhlmann geen directe opvolger had, schrijft Dagblad van het Noorden. De Groningse autotransporteur zag bovendien iets in de goede relatie die Möhlmann heeft met autofabrikant Volkswagen.
Möhlmann zit net over de grens in Neuenberg, niet ver van Oldenburg. Het bedrijf werkt veel in opdracht van VW dat in Emden en Wolfsburg grote productielocaties heeft.
Familiebedrijf
“Möhlmann is net als Koopman een familiebedrijf”, zegt directeur Jon Kuiper in Dagblad van het Noorden. “Sieb Koopman en Günter Möhlmann kennen elkaar goed en dus was het contact snel gelegd.”
Alle 100 personeelsleden en het volledige wagenpark van zo’n 90 voertuigen van Möhlmann worden overgenomen. De totale vloot van de transporteur uit het Groningse Noordhorn groeit hierdoor naar 490 voertuigen. In totaal heeft Koopman nu ruim 900 mensen in dienst. De gezamenlijke jaaromzet komt ongeveer op 130 miljoen euro.
Activiteiten verbreden
Koopman is een sterke speler in Noordwest-Europa, maar de crisis van de afgelopen jaren zorgde voor tegenwind. Bovendien loopt de autoverkoop in Nederland terug, waardoor Koopman minder kan vervoeren. Directeur Kuiper zegt dat het daarom van belang is dat zijn bedrijf ook in België en Duitsland actief is. Door de zware concurrentie moet je het volgens hem ‘zoeken in efficiëntie en kostenvoordeel’.
Met de overname neemt Koopman volgens directeur Kuiper een positie in ‘vlak onder de internationale top drie’, en binnen de Benelux is het bedrijf de grootste speler op het gebied van ‘automotive-logistiek’.
De afgelopen jaren heeft de transporteur uit Noordhorn door middel van overnames de bedrijfsactiviteiten verbreed. Zo bezit Koopman een eigen autoterminal in Amsterdam waar het samenwerkt met leasebedrijven door tweedehands auto’s snel klaar te maken voor doorverkoop.
Duitslandnieuws over transport
- Berlijnse verhuisgigant Klaus Zapf overleden: miljonair die er uit zag als zwerver »
- Helse klus voor nieuwe Nederlandse topman Habben Jansen bij Hapag-Lloyd »
- Duitsland moet in 2015 tol voor vrachtwagens verlagen »
- Duitsland breidt LKW-Maut vanaf 2015 uit naar kleinere vrachtwagens »
- Duitsland besteedt een derde budget voor onderhoud waterwegen aan Autobahn »