Ga naar inhoud

Nederlanders betalen gemiddeld 88 euro meer per automobilist per jaar voor gebruik Duitse wegen

Zoals gepland wil het Duitse kabinet vanaf 1 januari 2016 buitenlandse automobilisten laten betalen voor het gebruik van Duitse wegen. Dat gebeurt in twee stappen. De eerste stap is een gevraagde bijdrage in de vorm van een Infrastructuur-belasting die Duitsers en niet-Duitsers moeten betalen. Daarna krijgen alleen de Duitsers een goedmakertje in de vorm van een verlaagde KFZ-belasting.

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

In de praktijk

Het voorstel van het Duitse kabinet ziet er voor Nederlanders zo uit: voor het gebruik van de Duitse wegen zal vanaf 1 januari 2016 gemiddeld 88 euro worden gerekend. In de individuele gevallen hangt het er vanaf hoe vaak u in Duitsland bent en hoe milieuvriendelijk uw auto rijdt. Administratieve rompslomp komt er sowieso bij. De vignetten moeten via internet worden besteld of zijn beschikbaar bij tankstations. Koopt u geen vignet dan is een boete te verwachten.

Geen uitgemaakte zaak

Overigens is de invoering van de Duitse tol nog lang geen uitgemaakte zaak. Coalitiepartner SPD is niet blij met de uitbreiding van de tol naar alle wegen. Oorspronkelijk zouden alleen de snelwegen extra worden belast voor buitenlanders. Het is de SPD er veel aangelegen de coalitiepartner bij de les te houden. De partij is bang dat ook Duitsers alsnog extra moeten betalen.

Juridisch uitzoekwerk

Dat het Ministerie van Verkeer nu beweert dat het tol-voorstel juridisch waterdicht is, mag worden betwijfeld. Zowel Oostenrijk als Nederland hebben aangekondigd dat eerst eens voor een Europese rechter te willen toetsen. De lijn die het Duitse kabinet voorstaat is dat de nieuwe bijdrage die voor iedereen geldt (een zogeheten infrastructuur-bijdrage) compleet los staat van de verlaging van de Duitse KFZ-belasting.

Dobrindt

Na afloop van de persconferentie deed minister Dobrindt van Verkeer (CSU) zijn uiterste best de sympathie van de buurlanden te winnen. “Ik  hoop dat iedereen nog steeds met plezier naar ons land komt. Wij hebben dit geld nodig voor onze kapotte wegen en straten.” Volgende week vindt een ontmoeting met Nederland plaats. Wanneer exact is nog niet bekend.

 

+++++++++++++De persconferentie is nu ten einde.++++++++++++++++++

 

 

 

 

 

++++++++++++++We gaan beginnen.++++++++++++

12.55

++++++++++We volgen de persconferentie op de voet. Wachten is op minister Dobrindt.+++++++++++

image

+++++11.50+++++++

CSU-voorzitter Horst Seehofer belooft de deelstaten een deel van de inkomsten.

+++++ 08.22++++++

Twee aparte wetten om passend te maken binnen EU-regels. Schrijft DerSpiegel.

06 juli 2014

De Nederlandse Minister Schulz laat in Focus weten de mogelijkheden te onderzoeken om Duitse tolplan tegen te houden.

05 juli 2014

Minister Dobrindt presenteert enkele details van zijn voorstel. Zoals het bepalen van de hoogte van de Maut op basis van de eco-vriendelijkheid van auto’s. Ook wordt niet alleen het gebruik van snelwegen beprijsd, maar het gebruik van alle wegen.

Minister Dobrindt tovert concept-voorstel PKW-maut tevoorschijn

04 juli 2014

Bundeskanzlerin Merkel laat uitlekken dat op basis van het advies van Kallas het concept-voorstel beter over de zomer heen getild kan worden. De Duitse bundestag vergadert tot en met 11 juli

28 juni 2014

Eurocommissaris Kallas schrijft ingezonden stuk in Frankfurter Allgemeine Zeitung: “PKW-maut discrimineert niet-Duitse gebruikers. Een regeling via de aftrek van Duitse motorrijtuigenbelasting is tegen Europese wetgeving.”

September 2013

Ondertekening coalitieverdrag 2013, pagina 29. In Duitslands toekomst investeren: Infrastructuur.

“Voor de extra gelden voor het onderhoud en uitbouw van onze Snelwegen zullen wij een gepast bedrag vragen van niet-Duitse gebruikers. Dit gebeurt door middel van een vignet, waarbij twee voorwaarden maatgevend zijn. Te weten: Duitse automobilisten mogen niet meer betalen dan nu en het moet passen binnen EU-wetgeving.”

Follow @dld_nieuws

Lees de meest recente Duitslandnieuwsbrief

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

 

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.