Ga naar inhoud

Noordrijn-Westfalen luidt de noodklok: we bezwijken aan een verkeersinfarct

De dichtstbevolkte deelstaat van Duitsland Noordrijn-Westfalen dreigt te bezwijken aan een verkeersinfarct. De files stapelen zich op, bruggen staan op instorten en een oplossing is niet in zicht. Om enkel de bruggen over rijkswegen te repareren is 4,5 miljard euro nodig. En dat geld is er niet. Nu wil de deelstaat alle prioriteiten op verkeersprojecten zetten.

Het gevaar van een verkeersinfarct loert overal. In Duitsland dreigt 2.200 kilometer snelweg tot filetraject te worden. Dat blijkt de analyse ‘Concept voor het verkeersplan Duitsland 2015‘ waar de Rheinische Post de hand op heeft weten te leggen. Uit het bijna 100 pagina’s dikke rapport blijkt dat het huidige budget dat beschikbaar is voor de onderhoud en aanleg van wegen, spoor en water verre van toereikend is. Duitsland geeft al jaren te weinig geld uit aan onderhoud.

Filegevaar op 2.200 kilometer

“Alleen al om de ergste bottlenecks in het wegennet te verhelpen, moet zo’n 2.200 kilometer worden aangepakt”, staat in het conceptplan. Daar is 22 miljard euro voor nodig. En enkel om de plannen die het ‘meest dringend nodig zijn’ te realiseren, moet het jaarlijkse infrastructuurbudget verhoogd worden van 4 miljard naar 14 miljard euro per jaar.

Het lijkt er niet op dat de Duitse regering snel zoveel geld beschikbaar stelt om alle problemen aan te pakken. Het rapport oppert daarom het idee om bij files de vluchtstroken vrij te geven, waarmee de capaciteit van de Autobahn direct met 20 tot 25% verhoogd wordt. Dit is nu al deels mogelijk, bijvoorbeeld op de A57 bij Keulen.

Miljarden nodig

Deze week waren de deelstaten op bezoek in Berlijn om met de landelijke regering onder meer over de financiering van de infrastructuur te praten. De Westfaalse verkeersminister Michael Groschek (SPD) luidde de noodklok en stelde dat de toestand van de infrastructuur in Noordrijn-Westfalen tegen zijn grenzen aanloopt. “We hebben alleen al voor het onderhoud aan bruggen over de rijkswegen 4,5 miljard euro nodig voor onderhoud of herbouw. En dan hebben we nog geen enkele extra brug neergezet.”

Als hij de bruggen op provinciale wegen meerekent, dan heeft de deelstaat nog eens 650 miljoen euro nodig. “Daar bovenop komen nog de kosten van het onderhoud van spoorbruggen die nog berekend moeten worden”, zegt de minister in de Rheinische Post.

Spoorbruggen

In Duitsland moeten 1.400 spoorbruggen dringend gerepareerd worden, daarvan staan er 270 in Noordrijn-Westfalen. Op het lijstje van Groschek met de meest gammele bruggen staat de ‘Rheinbrücke’ in Leverkusen bovenaan. Verder wil hij een aantal knelpunten aanpakken door tweebaans wegen te verbreden, te lang uitgestelde projecten voor goederentreinen moeten in gang worden gezet en verder moet de Rijn verdiept worden.

Prioriteitenlijst

Over het verkeersplan wordt eind 2014 een besluit genomen. Onderdeel daarvan moet een nationale prioriteitenlijst zijn met projecten die het meest dringend moeten worden aangepakt. Tachtig procent van het huidige budget moeten bestemd worden voor regio-overstijgende projecten. Ook wordt voor het eerst gekeken naar wensen van burgers. De nieuwe landelijke minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) zegt haast te willen maken met de prioriteitenlijst.

Maar hoe die lijst er precies uit komt te zien is nog lang niet duidelijk. Nog steeds vindt 55% van de projecten plaats in Oost-Duitsland, tegenover 35% in het qua oppervlakte veel grotere West-Duitsland. Voor alle plannen die 10 jaar geleden in het toenmalige verkeersplan opgenomen zijn, ontbreekt nog steeds 86 miljard euro.

Duitslandnieuws over Duitse infrastructuur

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandniews nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.