Hannover Messe 2024: Waterstoftruck kan zo’n 550 km emissievrij rijden

Duitsland staat voor een enorme opgave om de CO2-uitstoot in de transportsector terug te dringen. VDL toont op de Hannover Messe 2024 met de waterstoftruck een interessante oplossing.
Waterstoftruck

Bijna 75% van het goederentransport in Duitsland wordt uitgevoerd door vrachtwagens, meldt het Statistische Bundesamt (Destatis). Als Duitsland de CO2-emissie in het transport omlaag wil brengen, dan moet er dus iets gebeuren. Volgens denktank Agora Verkehrswende kan een deel van het transport wel door goederentreinen worden overgenomen. Tegelijk kan Duitsland niet anders dan ook emissievrije vrachtwagens stimuleren.  

VDL toont waterstoftruck op de Hannover Messe 2024

Tijdens de Hannover Messe 2024 is op het NL Paviljoen (Hal 8) met de waterstoftruck van VDL een goed alternatief voor de conventionele vrachtwagens te zien. De truck die is ontworpen en geproduceerd door VDL Special Vehicles, kan zo’n 550 km emissievrij rijden als gebruik wordt gemaakt van waterstof en de beschikbare accucapaciteit. 

Het mooie van waterstof als brandstof voor zware voertuigen is dat de voertuigen eenvoudiger en sneller kunnen tanken. Vele malen sneller dan het opladen van een batterij. Daarbij is de range ook groter dan alleen elektrisch aangedreven vrachtwagens. In verschillende steden in Duitsland, zoals Berlijn, rijden al elektrisch aangedreven stadsbussen van VDL.

Op basis van ervaringen met twee eerdere projecten heeft VDL samen met de Belgische Colruyt Groep aanpassingen gedaan en is de truck verder ontwikkeld. Een voorbeeld is de Plastic Omnium brandstofcel. Ook is de waterstofopslag aangepast: deze bevat 40 kilogram waterstof onder een druk van 350 bar, verdeeld over 7 tanks van 237 liter. De tanks zijn gemaakt van koolstofvezel, waardoor ze relatief erg licht zijn.

Waterstof goede aanvulling op elektrisch aangedreven trucks

Hans Bekkers, commercieel directeur van VDL Special Vehicles: “Net zoals nu, zal er in de toekomst ook een energiemix zijn. Het is een utopie om te denken dat we alle situaties met batterij-elektrische aandrijvingen kunnen afdekken. We zien waterstof als een goede en duidelijke aanvulling wanneer het gaat om grotere en zwaardere vormen van transport, of op locaties waar stroom onvoldoende voorhanden is. Ook het opslaan van overcapaciteit vanuit hernieuwbare bronnen en de ontwikkelingen en doelen afgesproken in de AFIR (H2-tankstations in iedere stad en om de 200 km langs het TEN-T wegennetwerk in Europa) bieden goede kansen voor waterstof als alternatief op bestaande elektrische aandrijvingen”.

Colruyt Group, een Belgische retailonderneming, heeft deze waterstoftruck onlangs in zijn wagenpark opgenomen. De truck wordt voornamelijk ingezet in het transport van goederen tussen verschillende distributiecentra en winkellocaties door het hele land.

Hannover Messe 2024

De grootste industriële beurs ter wereld vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 26 april in Hannover. In stand D34 in hal 8 is het NL Paviljoen te vinden. In het paviljoen – met het thema ‘Together for a smart and sustainable future’ zijn slimme oplossingen van Nederlandse bedrijven te vinden die bijdragen aan een klimaatneutrale en duurzame toekomst.

Op dinsdagmiddag vanaf 17.00 uur vindt op het NL Paviljoen (D34, Hal 8) de netwerkborrel ‘Meet the Dutch’ plaats. Meer informatie en aanmelden.

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Avatar foto

Wij mobiliseren en verbinden de technologische industrie en de samenleving voor elk vraagstuk of elke uitdaging waarvoor technologie de oplossing is. Wij zetten ons in voor een toekomstbestendige wereld, met meer welvaart en welzijn, waarin iedereen een rol speelt.