
Duitsland is het logistieke hart van Europa, met als middelpunt hiervan het dichtbevolkte Ruhrgebied waar Business Metropole Ruhr tech-startups verbindt die de Duitse markt op willen met de juiste partners. Wie succes heeft in het Ruhrgebied, kan het zelfs gebruiken als springplank naar de rest van Europa.
Hoe kan je als Nederlandse tech-startup of scale-up het beste profiteren van netwerken in het Ruhrgebied om succesvol de Duitse markt te betreden? Manager internationalisering Frank Speer van Business Metropole Ruhr (BMR) spreekt erover in het kader van de Innovation Bridge Netherlands met co-founder Bart Takkenkamp van transportmanagementservice Wuunder met vestigingen in Weert, Hasselt en Dortmund. Ook CEO en co-founder Guido Sluijsmans van rijgedragcoach NEXTdriver uit Delft praat mee. Hij valideert op dit moment de Duitse markt voor zijn bedrijf.
Ruimte voor toekomstgerichte en duurzame startups
Innovatieplatform Startport in de binnenhaven van Duisburg heeft al samengewerkt met een aantal Nederlandse tech-startups in het Ruhrgebied. Directeur Johannes Franke en communicatiemanager Jessica Mayer delen hun ervaringen. Zij adviseren bedrijven hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van hun netwerk. Met name duurzame innovatie binnen de logistiek is welkom, hier is veel ondersteuning voor innovatie en matching met corporates aanwezig.
De potentie voor innovatie in de logistieke sector is namelijk enorm, zegt Franke. “Alle soorten goederen moeten steeds sneller, transparanter en duurzamer bij de klant worden afgeleverd.” Hier kan Startport bij helpen, zegt hij. “In de Startport Incubator en de Startport Community brengen we bedrijven en startups samen om oplossingen te ontwikkelen die groeipotentieel hebben. Ze moeten toekomstgericht en duurzaam zijn.”
Een handig moment om persoonlijk kennis te maken met Frank Speer en zijn team is tijdens het Amsterdamse techfestival The Next Web. Op 15 en 16 juni kunnen geïnteresseerde tech-startups en scale-ups de BMR-stand bezoeken wanneer ze meer willen weten over het Ruhrgebied. En de avond ervoor op 14 juni organiseert het team een exclusief side-event.
Tech-startups zien Ruhrgebied als springplank voor Duitsland en Europa
De vraag is dan natuurlijk wat het Ruhrgebied überhaupt aantrekkelijk maakt voor Nederlandse bedrijven. Het is een vraag die co-founder Bart Takkenkamp van de transportmanagementservice Wuunder uit eigen ervaring kan beantwoorden. “De centrale ligging was een ontzettend belangrijke reden voor ons om een vestiging in Dortmund te openen. Bovendien is het niet zo ver van ons kantoor in Weert. Dat is ideaal.”
Een tweede belangrijke reden voor Wuunder om het Ruhrgebied drie jaar geleden als uitvalsbasis voor Duitsland te kiezen, is het grote aantal inwoners en de koopkracht in Noordrijn-Westfalen. “Daarbij is de kans groot dat ze regelmatig zelf in Nederland op pad zijn en zakendoen met Nederlandse bedrijven of leveren aan Nederlandse consumenten.”
Wuunder is een transportmanagementservice dat met een slim softwaresysteem klanten volledig ontzorgt als het gaat om pakketten en pallets. “Via ons platform kunnen we bijvoorbeeld elke verzending volgen, zodat ons customer service team proactief veel problemen met de vervoerders op kan lossen voor onze klanten.”
Innovatie is welkom
Niet alleen webwinkels en groothandelaren kloppen bij Wuunder aan, ook lokale koeriersdiensten uit Duitsland weten de Nederlanders inmiddels te vinden. “Met onze data kunnen we het transport veel flexibeler maken.” Duurzaam is het daarmee ook. “We hebben uitgerekend dat we met het efficiënter plannen van de Last Mile Delivery in 2025 tot 10% CO2 in Nederland kunnen besparen doordat je verschillende vormen van transport slim combineert.”
Dat is iets waar CEO en co-founder Guido Sluijsmans van NEXTdriver uit Delft direct op aanhaakt. Ook hij wil de de Duitse markt op en heeft een oplossing die het verkeer niet alleen veiliger maar ook schoner maakt. “Onze professionele rijgedragcoaching voor transportondernemingen bespaart tot wel 10% brandstof en reduceert schades tot wel 50%. Als wij NEXTdriver met Wuunder zouden combineren, dan komen we op een nog veel grotere CO2-besparing uit. In Duitsland is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van je propositie.”
Als het om innovatie in de logistiek gaat, werkt Business Metropole Ruhr nauw samen met Startport, een innovatieplatform en coworking space in de Duisburgse binnenhaven. Een haven die traditiegetrouw zeer nauwe banden heeft met Nederland. Startport heeft al met enkele startups uit Nederland samengewerkt, zoals Quicargo uit Amsterdam en Mavisoft uit Rotterdam die beeldanalyses met kunstmatige intelligentie maken.
De innovatiehub in Duisburg bouwt aan een Logistics Tech community in Europa die startups graag met gevestigde bedrijven hier in Duitsland verbindt, zeggen Johannes Franke en Jessica Mayer van Startport. Ze zien nog meer mogelijkheden voor Nederlandse startups om de juiste contacten te leggen. “We organiseren regelmatig deep-dive sessies, zoals laatst over decarbonisatie of e-mobiliteit. Dan is het supermakkelijk om na afloop bij een biertje met iemand in gesprek te raken. Dat is heel effectief.”
Snellere marktentree in Duitsland
Waar Wuunder al aardig op stoom begint te komen in Duitsland, is NEXTdriver nog in de verkenningsfase wat de Duitse markt betreft, zegt Sluijsmans die om deze reden in nauw contact is met BMR. “We valideren de markt. Dat betekent veel gesprekken voeren met transportbedrijven om feedback te krijgen en misschien eerste pilotprojecten te starten. Dan kunnen we volgend jaar echt gas geven in Duitsland.”
Het internationaliseringsproces begon vorig jaar met een programma van Dutch Basecamp. Daaruit bleek dat Duitsland de ideale markt is voor de startup. “Toen kwam ik ook in gesprek met BMR. Dit soort partners zijn voor ons erg belangrijk, want via hen kan ik diverse netwerken bereiken en bepaalde afwegingen beter maken.”
Sluijsmans heeft zich als doel gesteld om dit jaar minstens 10 Duitse transportbedrijven te spreken. “Zo kunnen we de inschatting maken of we beter enkele pilotklanten vanuit Nederland kunnen bedienen, en wanneer het zin heeft om een Duitsland-team op te bouwen.”
Johannes Franke van Startport haakt daar op in. “Als je klein wilt beginnen, kunnen we je co-workingplekken tot aan kantoorruimtes aanbieden. Bovendien heb je toegang tot onze Startport-community waar veel interessante corporates tussen zitten.”

Frank Speer ziet nog veel meer kansen voor de Nederlanders in het Ruhrgebied. “Bijvoorbeeld Digital Hub Logistics Dortmund. Via hen hebben tech-startups toegang tot veel innovatieve logistieke netwerken in heel Duitsland.”
Waardevolle netwerken
Dit klinkt interessant voor Sluijsmans. “Het is heel waardevol wanneer je naam als bedrijf binnen het netwerk zichtbaar kan worden zoals bij Startport. Daar kunnen ook aanvragen uit komen.
Een van de grote voordelen van het Ruhrgebied is dat er zoveel grote bedrijven gevestigd zijn die nationaal en internationaal actief zijn, zegt Speer. “Zij kunnen de perfecte multiplicator of salespartner voor je worden. Dat is hier veel sterker dan elders in Duitsland.”
Voor Speer betekent het project Innovation Bridge niet alleen het bouwen van een brug tussen buurlanden. Het gaat juist ook het contacten leggen tussen startups en grote gevestigde bedrijven. “We verbinden je met de juiste partners uit het Ruhrgebied – zoals Startport wanneer je een innovatieve logistieke tech-startup bent.”
The Next Web Amsterdam
Ben je net als andere tech-startups geïnteresseerd in het Ruhrgebied en de Duitse markt? Ontmoet het team van Business Metropole Ruhr persoonlijk in Nederland tijdens The Next Web van 14-16 juni in Amsterdam.
- Bezoek de stand van Business Metropole Ruhr op The Next Web op 15 en 16 juni 2023 in Amsterdam
- Kom naar het exclusieve side event van Business Metropole Ruhr op 14 juni 2023
Wil je meer weten over de Business Metropole Ruhr dan kun je direct contact opnemen per e-mail speer@business.ruhr of via LinkedIn