Groeiende zorgsector Duitsland biedt kansen voor digitale innovatieve scale-ups 

Voor innovatieve scale-ups biedt de groeiende zorgsector in Duitsland veel kansen, aldus Business Metropole Ruhr
Groeiende zorgsector Duitsland

De groeiende zorgsector in Duitsland is interessant voor innovatieve Nederlandse bedrijven. Zo biedt de dichtbevolkte Metropoolregio Ruhrgebied net over de grens alleen al vanwege de grootste ‘ziekenhuis-dichtheid van Duitsland’ veel mogelijkheden. 

Wie is de grootste werkgever in het Ruhrgebied? Niet veel Nederlanders zullen dan direct aan de zorg denken. Toch is deze branche sinds 2007 de grootste werkverschaffer in het dichtbevolkte gebied met ongeveer 360.000 werknemers. Bovendien laat de branche sinds die tijd een stabiele jaarlijkse groei zien van tussen de 2 en 6 procent. Inmiddels is de gezondheidszorg in het Ruhrgebied goed voor zo’n 20% van de gehele economie.

Geen andere regio in Duitsland telt zo’n hoge ‘ziekenhuisdichtheid’. Talrijke medische universiteiten en een levendige startupscene zorgen voortdurend voor nieuwe impulsen. En dat is hard nodig ook, want alleen al de vergrijzende samenleving stelt de gezondheidszorg voor nieuwe uitdagingen. 

De oplossingen hiervoor liggen vooral in de digitale transformatie, wat veel nieuwe kansen biedt voor bedrijven met digitale oplossingen binnen de zorg. Dit betekent dat jonge bedrijven die op zoek zijn naar partners of klanten zowel in Nederland als in Duitsland een grote kans van slagen hebben. Sterker nog: de meeste Nederlandse startups hebben in Duitsland een streepje voor.

Maar hoe weet je als Nederlandse ondernemer waar je moet zijn om voet aan de grond te krijgen? Business Metropole Ruhr (BMR) heeft als regionale handelsbevorderaar de taak om internationale ondernemers de weg te wijzen. 

Met het initiatief de Innovation Bridge Netherlands koppelt BMR de belangrijkste spelers in de zorg aan elkaar om een snellere marktentree voor elkaar te krijgen. Dit kan om contacten met ziekenhuizen gaan, maar bijvoorbeeld ook het Zentrum für IT-Sicherheit. Het Ruhrgebied heeft bovendien de hoogste dichtheid van hogescholen binnen Europa, wat voor de ontwikkelingen in digital health ook ideaal is. 

BMR stelt zich voor tijdens Health Valley event 2023 in Nijmegen

Een goed moment voor Nederlandse ondernemers om diverse spelers uit het netwerk van Business Metropole Ruhr persoonlijk te ontmoeten is tijdens het Health Valley event op 30 maart in Nijmegen. 

Deelnemers aan het event zijn manager internationalisering Frank Speer van BMR en Robin Toorneman van Medscaler. Zijn bedrijf helpt Nederlandse health-startups de stap naar het buitenland te laten zetten. Ook dr. Jana Drechsler schuift aan als manager van de startup-incubator Opta Data Gruppe en co-founder en commercieel directeur Chris Rameckers van het Nederlandse Qwiek, waarmee hij al succes heeft op de Duitse markt. 

Kans op succes bij de Opta Data Gruppe

Hoe het is om in Duitsland met een bedrijf in de zorg te starten, weet dr. Jana Drechsler als geen ander. Voor de Opta Data Gruppe leidt zij het startupprogramma. De Opta Data Groep kent 4 strategische peilers en doelgroepen: gezondheidsproducten, hulpmiddelen, transport en vervoer en de verpleegzorg. Met 65 business units in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bedienen zij dagelijks 60.000 zorginstellingen. 

Het startupprogramma moet startups verbinden met de business units van de Opta Data Groep. Dat lukt verrassend vaak: namelijk in 25% van de gevallen. “Het belangrijkste is dat een product direct aansluit bij de doelgroep.” 

Als voorbeeld noemt Drechsler het ambulante zorgpersoneel dat veel onderweg is en daarom voor hun administratie een mobiele applicatie wil in plaats van software voor de desktop. “Een wens uit de praktijk waar softwarebedrijven in het verleden te weinig rekening mee hielden.”  Dankzij het enorme netwerk van Drechsler in de bruisende startup-scene is een match dan snel gemaakt. Ook voor Nederlandse startups staat de deur open.

Expansie naar het Ruhrgebied

Een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat een vliegende start maakte op de Duitse markt is Qwiek. Vanaf het begin richtte het bedrijf uit Kerkrade zich op zorgondersteunende producten binnen de ouderen- en gehandicaptenzorg.

Commercieel directeur Chris Rameckers wist al snel dat de Duitse markt interessant was, maar de praktijk bleek lastig. “Om het met de woorden van Louis van Gaal die ook in Duitsland actief was te zeggen: ‘that’s a different cookie’. Duitsland is echt anders. Aan de andere kant: als het je in Duitsland lukt, dan lukt het je overal.” 

Rameckers kreeg het advies om vooral de boel in Nederland goed op orde te hebben, voordat je de stap naar Duitsland waagt. “Vervolgens moet je goed je huiswerk doen en de juiste netwerkpartners vinden.” 

Steun kreeg hij van Business Metropole Ruhr bij het openen van hun vestiging in Duisburg. “Men is heel open om je verder te helpen, bijvoorbeeld bij het vinden van subsidies.” Ook kreeg hij veel uitnodigingen voor netwerkbijeenkomsten. “Zo kom je snel andere interessante ondernemers tegen, van wie je ook veel kunt leren.” 

Zo was het voor Qwiek belangrijk om te ontdekken hoe de Duitse zorg in elkaar zit. “Veel dingen gaan net even anders dan we in Nederland gewend zijn. Uit de nieuwe kennis bleek dat de ziekenhuismarkt in Duitsland voor ons ook interessant was.” Ook het vinden van het juiste aanspreekpunt gaat anders. “Je moet weten wie de beslissingen neemt.” 

Snellere marktentree met Innovation Bridge Netherlands

Om de stap voor Nederlandse bedrijven naar Duitsland makkelijker te maken, heeft BMR de Innovation Bridge Netherlands opgericht. Vanuit Nederland is hier Hugo Niezen van Dutchbasecamp bij betrokken. Hij werkt al lang Business Metropole Ruhr samen om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun expansie naar het Ruhrgebied. 

Of het nu om health of tech-startups gaat, het is goed om dichtbij huis te beginnen met je internationalisering, adviseert Niezen. “Kijk naar het succes van online supermarkt Picnic: Het Ruhrgebied is dichtbevolkt en een ideale plek om onder veel Duitse consumenten snel te testen of iets werkt.”

Daarom start er binnenkort een nieuw Dutch Basecamp programma voor groeiende jonge bedrijven om hen de entree op de Duitse markt zo eenvoudig mogelijk te maken.

Metropoolregio Ruhr grootste B2B- en B2C-regio van Duitsland

Niet ver van de Nederlandse grens ligt het grootste B2C en B2B-gebied van Duitsland: het Ruhrgebied. Met 5,1 miljoen consumenten en 160.000 ondernemingen is de marktpotentie voor innovatieve Nederlandse bedrijven enorm. Onder andere dus in de zorg als grootste werkgever in de regio. Prof. dr. Julia Frohne, CEO van de Business Metropole Ruhr:” Met 248.000 studenten aan 22 universiteiten en hogescholen beschikt het Ruhrgebied over enorm veel talent. Een belangrijke factor voor het verder laten groeien van je bedrijf.”

Bovendien is de verbinding met Nederland goed. Je rijdt in 2 uur met de auto van Utrecht naar Duisburg, of je bent met de trein in 2,5 uur van Amsterdam in Essen.

Prof. dr. Julia Frohne Business Metropole Ruhr en de Nederlandse Consul-Generaal in Düsseldorf Peter Schuurman

Sneller in contact komen met spelers in de groeiende zorgsector Duitsland

Business Metropole Ruhr GmbH (BMR) biedt Nederlandse start-ups en scale-ups via een uniek netwerk toegang tot de gezondheidszorg in het Ruhrgebied. Onder de paraplu van Innovation Bridge Netherlands verdiept het Ruhrgebied de relaties met innovatieve spelers in Nederland. 

Nederlandse bedrijven die zich willen vestigen in de metropoolregio Ruhrgebied kunnen rekenen op steun van de BMR. De regionale economische ontwikkelingsmaatschappij ziet zichzelf als netwerker en bruggenbouwer. 

Jonge, groeiende bedrijven die geïnteresseerd zijn in de Duitse markt en op zoek zijn naar een aantrekkelijke locatie en markttoegang kunnen BMR via de Innovation Bridge benaderen. Door het sterke netwerk van de verschillende spelers in het Ruhrgebied kunnen de juiste contacten in de gezondheidszorg sneller worden gelegd voor groeiende bedrijven.

Manager internationalisering Speer zal namens de BMR op 30 maart in Nijmegen ingaan op vragen van Nederlandse bedrijven over de regio. Ondernemers die niet bij het Health Valley event aanwezig zijn, kunnen direct contact opnemen met Frank Speer, die via Innovation Bridge Netherlands de juiste contactpersoon in de gezondheidssector voor jonge Nederlandse bedrijven aanwijst.

Wil je meer weten over de Business Metropole Ruhr dan kun je direct contact opnemen per e-mail speer@business.ruhr of via LinkedIn

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
BMR Logo

Niet ver van de Nederlandse grens ligt het grootste B2C en B2B-gebied van Duitsland: het Ruhrgebied. Met 5,1 miljoen consumenten en 160.000 ondernemingen is de marktpotentie voor innovatieve Nederlandse bedrijven enorm. Prof. dr. Julia Frohne, CEO van de Businesse Metropole Ruhr:"Mit 248.000 studenten aan 22 Universiteiten en Hogescholen beschikt het Ruhrgebied over enorm veel talent. Een belangrijke factor voor het verder laten groeien van je bedrijf."


 
Pop Up WordPress Plugin