
De Rabobank heeft een missie in Duitsland. En dat is om Nederlandse bedrijven te begeleiden bij hun stap naar de Duitse markt. Andersom kunnen Duitse ondernemers profiteren van het grote netwerk in Nederland van de bank. Het team Rabobank Frankfurt ziet in de Hannover Messe als grootste technologiebeurs ter wereld een mooie kans om innovatieve oplossingen en ondernemers uit beide landen samen te brengen.
Hoofd van de International Desk in Frankfurt am Main Koen de Meurichy en Peter Smit (Head of Startup & Scale-up Team, Rabobank) vertellen namens de bank over hun strategie.
Nederland is goed vertegenwoordigd in Hannover. Naast de bedrijven van het Holland High Tech Paviljoen in Hal 8 zorgen ook de Nederlandse startups en scale-ups in Hal 17 ervoor dat de beurs oranje kleurt.
“We willen natuurlijk een overzicht krijgen van innovaties en ontwikkelingen”, zegt Koen de Meurichy. Het is goed om te weten met welke uitdagingen de diverse branches zitten, vertelt hij. “Tegelijkertijd kunnen we hier nieuwe contacten leggen en onze relaties met bestaande klanten en ons netwerk onderhouden. Het is fijn dat we na de pandemiejaren op een veel persoonlijkere manier contact kunnen hebben met onze klanten en partners.”
Zakenbank voor Nederlandse bedrijven
Wat doet de Rabobank precies in Duitsland?
De Meurichy: Allereerst ondersteunen we Nederlandse klanten in het buitenland, ook in Duitsland. Daarnaast bedienen we Duitse klanten in de sectoren voeding, landbouw en energie. Als bank bieden we services zoals rekeningbeheer, garanties, leningen en financieringen. Wij vinden het belangrijk om de plannen en doelen van onze klanten te begrijpen en stellen gerichte vragen. Wij hechten aan een vertrouwensvolle zakelijke relatie op basis van partnerschap en zien onszelf als sparringpartner aan de zijde van onze klanten.
Peter Smit: Vanuit onze strategie ondersteunen we Nederlandse bedrijven in hun internationale expansie. Startups en scale-ups kenmerken zich door hun schaalbaarheid en snelle groei. Een groot aantal van deze innovatieve Nederlandse bedrijven schaalt op naar Duitsland en het mooie is dat we ze ook hier met onze diensten kunnen ondersteunen.
Voor wie is het aanbod van de Rabobank bedoeld?
De Meurichy: Primair richten we ons op Nederlandse bedrijven die actief willen worden op de Duitse markt en die we kunnen ondersteunen met onze diensten als bank en met financiële producten in Duitsland. Voor ons is het belangrijk om te weten waar onze klanten concreet behoefte aan hebben. Hiervoor sparren we graag met hen om hun business en de uitdagingen die daarbij horen te begrijpen. Als bank hebben we een uitstekend zakelijk netwerk en leggen wij de juiste contacten met geschikte partners. Naast onze jarenlange ervaring op de Duitse markt bieden wij onze cliënten dus een grote toegevoegde waarde.
Maar wij zijn ook het aanspreekpunt voor Duitse bedrijven die actief willen worden op de Nederlandse markt. Daarbij ligt de focus ook op de sectoren voeding, landbouw en energie. We zien onszelf als een toegangspoort voor bedrijven die zich in Nederland willen vestigen.
Ervaring op de Duitse markt
Veel mensen kennen Rabobank vooral van de Nederlandse activiteiten. Hoe lang zijn jullie al betrokken bij de Duitse markt?
De Meurichy: We zijn al meer dan 40 jaar actief in Duitsland en zijn in de jaren tachtig begonnen als International Desk in Düsseldorf. We begonnen daar als eerste aanspreekpunt voor Nederlandse bedrijven in Duitsland en gaven informatie over de Duitse markt in het Nederlands. Sindsdien zijn we uitgegroeid tot een volwaardige bank voor Nederlandse klanten in Duitsland.
Hoe merk je dat die ervaring in Duitsland Nederlandse klanten kan helpen?
De Meurichy: Een Nederlandse ondernemer had een ontmoeting met een potentiële klant in Duitsland. Hij had zich zorgvuldig voorbereid, een goed businessplan gemaakt en alle benodigde documenten samengesteld. Op de vraag hoe het gesprek was verlopen, antwoordde hij met merkbare teleurstelling: ‘ongelooflijk slecht’.
De Duitse klant had hem gewezen op verschillende punten die tot eventuele problemen zouden kunnen leiden. De Nederlander had dit opgevat als negatieve kritiek en dacht dat zijn gesprekspartner het niet in hem zag zitten. Dit is een klassiek geval van hoe cultuurverschillen tot misverstanden kunnen leiden, want de Duitse klant was juist enthousiast over de Nederlandse creativiteit en manier van zakendoen en wilde dit helpen verbeteren. Hier helpen we beide partijen elkaar beter te leren begrijpen.
Wat voor soort bedrijven ondersteunen jullie bij hun gang naar de Duitse markt?
De Meurichy: Dat zijn natuurlijk zeer uiteenlopende bedrijven uit verschillende sectoren. Denk aan zeer innovatieve bedrijven zoals Smartkas (agritech), Sensorfact (smart industry, duurzaamheid) of EST-Floattech (duurzame energie). Deze bedrijven passen perfect bij de Rabobank omdat ze allemaal op zoek waren naar ondersteuning op bepaalde gebieden die wij konden bieden. We hebben contacten gelegd in Nederland en Duitsland, zijn met de bedrijven gaan sparren en hebben ze geadviseerd over welke strategie hen zou helpen hun doelen te bereiken.
Welke trends zijn belangrijk voor de Rabobank?
De Meurichy: Innovatiekracht is en blijft voor ons het belangrijkste. Het gaat om het ondersteunen van de grote veranderingen op het gebied van klimaat, energie, voeding en zorg. Voor de noodzakelijke innovaties zijn een gezonde bedrijfsvoering en speciale aandacht voor nationale en internationale groei onontbeerlijk.
En juist op deze punten ondersteunt de Rabobank zowel bedrijven als startups en scale-ups, zodat zij innovaties enerzijds kunnen ontwikkelen en anderzijds succesvol in de markt kunnen zetten. Want het wordt steeds belangrijker om innovaties goed in de markt te zetten.
Rabobank op de Hannover Messe 2023
De Rabobank wordt op de Hannover Messe vertegenwoordigd door verschillende collega’s. Henri Schellen, Start-up and Scale-up Banker, Kees de Schipper, Industry Sector Manager, Paul Sanders, International Business Manager, en Koen de Meurichy, Head of Rabobank’s International Desk in Frankfurt am Main, zullen er zijn. Het team kijkt uit naar de persoonlijke ontmoetingen met klanten, partners en geïnteresseerde ondernemers op de Hannover Messe.