
Nadat het eerste Zwart-Groene coalitieakkoord van Noordrijn-Westfalen maandag 27 juni is ondertekend, is Hendrik Wüst (CDU) is een dag later herkozen als premier. Samen met partijleider Mona Neubaur van de Groenen, vormt hij het gezicht van de nieuwe regering van de grootste deelstaat van Duitsland.
Maar wat betekent de nieuwe regering voor de samenwerking met Nederland? Onder de vorige regeringscoalitie van CDU en FDP werd de band tussen Noordrijn-Westfalen aangehaald. Ook onder premier Wüst – die tussentijds Armin Laschet afloste – komt ‘Nederland’ in het coalitieakkoord Noordrijn-Westfalen voor.
Viermaal gaat het over Nederland:
1. Energie: groene waterstof
Noordrijn-Westfalen heeft als ambitie om voorbeeldregio en middelpunt voor de energietransitie naar waterstof te worden. Op basis van de „Wasserstoff-Roadmap Nordrhein-Westfalen“ wil het agentschap NRW.Energy4Climate waterstof stimuleren door de infrastructuur voor de hele deelstaat aan te leggen. De deelstaat steunt de ombouw van gasleidingen naar waterstofleidingen.
Daarna gaat het over de rol van Nederland en België die volgens het coalitieakkoord beslissend zijn voor het slagen van de Energiewende, met name als het gaat om de import van groene waterstof. “We stellen de pijpleidingverbindingen met Nederlandse, Belgische en Noord-Duitse havens en aanvoerpunten veilig. Wij willen het vervoer van vloeibare waterstof (LNG) via water en spoor mogelijk maken.”
2. Mobiliteit
Noordrijn-Westfalen wil de grensoverschrijdende mobiliteit met Nederland en België verbeteren. “Daarom willen we grensoverschrijdend openbaar vervoer, goederenverkeer per water en spoor verbeteren en uitbreiden.”
Concreet noemt het coalitieakkoord het EasyConnect-programma van de regio Aken en Nederland. Daarmee kun je met een barcode een ticket kopen van Maastricht naar Aken voor 3 euro. De zwart-groene coalitie wil deze internationale tickets uitbreiden en onderdeel maken van de mobiliteits-app van Noordrijn-Westfalen.
De deelstaat wil met de Benelux-landen grensoverschrijdende spoorverbindingen verbeteren.
3. Wetenschap en onderwijs
Er komt financiële steun voor een wetenschappelijk project, de zogenaamde Einstein Telescope ergens in de drielandenregio tussen Aken, Luik en Maastricht. Dit is een geavanceerd observatorium voor zwaartekrachtsgolven.
Ook wil Noordrijn-Westfalen grensoverschrijdend leren, werken en wonen intensiever stimuleren. Hiervoor moet de diploma-erkenning aan beide kanten van de grens verder worden verbeterd, met name voor zorgmedewerkers en leerkrachten. Scholen in de grensregio mogen Nederlands als eerste vreemde taal aanbieden.
4. Grensoverschrijdende samenwerking
De regeringsconsultaties tussen Noordrijn-Westfalen en Nederland worden voortgezet. Naast Nederland wordt hetzelfde format in de toekomst gebruikt voor overleggen met België. Op deze manier gaan ministersploegen met elkaar om tafel om grensoverschrijdende kwesties per ministerie te bespreken.
CDU en de Groenen schrijven in het coalitieakkoord Noordrijn-Westfalen dat NRW en de Benelux samen een unieke Europese economische en culturele leefruimte vormen. “We willen onze nauwe banden binnen de Benelux intensiveren.” Noordrijn-Westfalen wil hierbij de Grenslandagenda, de Grenslandconferenties voortzetten en het werk van de Euregio’s en Grensinformatiepunten verder ondersteunen.
De tijdens de coronapandemie ingevoerde grensoverschrijdende Taskforce ziet Noordrijn-Westfalen als succes. Het staat model voor toekomstige vormen van samenwerking. De deelstaat wil de grensoverschrijdende netwerken voor hulpdiensten en noodhulp verbeteren.
Ook wil NRW zich inzetten voor meer grensoverschrijdende samenwerking tussen grensgemeentes.
- Lees hier het hele coalitieakkoord Noordrijn-Westfalen [pdf]
Klimaat belangrijkste thema coalitieakkoord Noordrijn-Westfalen
Na zijn verkiezing als minister-president noemde Hendrik Wüst klimaat het centrale thema voor de nieuwe zwart-groene regering.
Belangrijke punten uit het coalitieakkoord volgens Duitse media:
- Meer openbaar vervoer. Tegen 2030 wil de zwart-groene coalitie een toename van 60% van het aantal bussen en treinen mogelijk maken.
- Meer windmolens: In de komende 5 jaar moeten er ten minste 1.000 extra windturbines worden gebouwd. Zonnepanelen moet vanaf 2025 verplicht worden bij nieuwbouw van woningen.
- Steenkoolmijnen sluiten uiterlijk 2030.