Ga naar inhoud

Verkeersboetes in Duitsland fors hoger

Verkeersboetes in Duitsland voor fout parkeren en te hard rijden worden dit jaar aanzienlijk duurder. De regels gaan over enkele weken in.
Verkeersboetes in Duitsland

Na lang getouwtrek tussen de Duitse deelstaten en de federale overheid, heeft de Bondsraad besloten verkeersboetes fors te verhogen. Verkeersminister Andreas Scheuer (CSU) moet nog wel zijn handtekening zetten.

Verkeersboetes in Duitsland omhoog

In vergelijking met Nederland zijn veel verkeersboetes in Duitsland een stuk lager. Met de nieuwe maatregel worden de verschillen kleiner. Hierbij een greep uit de aanpassingen.

  • Foutparkeerders krijgen voortaan een boete die kan oplopen tot 55 euro. Tot nu toe was dit slechts 15 euro.
  • Automobilisten die binnen de bebouwde kom 16 of 20 km/u te hard rijden, betalen voortaan 70 euro in plaats van 35 euro.
  • Wie wordt betrapt op het rijden van 91 km/u in plaats van de toegestane 50 km/u binnen de bebouwde kom, betaalt binnenkort 400 euro in plaats van 200 euro
  • Wie zonder vergunning parkeert op een gehandicaptenparkeerplaats, moet rekenen op een boete van 55 euro in plaats van de 35 euro die nu nog geldt.
  • Wie parkeert op een officieel gemarkeerde toegangsweg van de brandweer of een hulpvoertuig hindert, moet rekening houden met een boete van 100 euro.
  • Nieuwe boete: foutparkeren op een parkeerplaats voor e-auto’s en deelauto’s wordt bestraft met een waarschuwingsboete van 55 euro.
  • Wie geen ‘Rettungsgasse’ (ruimte maken voor hulpdiensten bij filevorming op de Autobahn) of er zelfs misbruik van maakt, riskeert een boete van 200 tot 320 euro en een rijverbod van een maand.
  • Vrachtwagenchauffeurs die niet stapvoets rijden bij het rechts afslaan binnen de bebouwde kom, krijgen een boete van 70 euro.
  • Onrechtmatig gebruik maken van de stoep en fietspaden wordt bestraft met een boete van maximaal 100 euro in plaats van 25 euro.

Maximumsnelheid

Terwijl deze nieuwe boetegelden waarschijnlijk per eind oktober ingaan, wordt er bij de formatiebesprekingen onder meer gesproken over het invoeren van de algemene maximumsnelheid. Als enige land in Europa kent Duitsland geen algemene ‘Tempolimit‘. Van de onderhandelende partijen zijn SPD en de Groenen voorstander van een maximum. De FDP is tegen. De Groenen zijn ook voor het invoeren van meer 30-kilometer-zones in woonwijken.

Een paar jaar geleden doken we al in deze kwestie: waarom zijn verkeersboetes zo laag in Duitsland? Je kunt niet alleen de autolobby de schuld geven.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.