Video's - Om de voorsprong in emobility vast te houden en de wereldstandaard vorm te geven, hebben Nederlandse bedrijven Duitsland hard nodig. De grootste emobilitybeurs ter wereld is de EVS32, deze maand in Lyon. Een mooie gelegenheid om hier aan verder te bouwen met partners uit Zuid-Duitsland.

Paneldiscussie over de toekomst van emobility met Nederlandse en Duitse experts. Foto: Duitslandnieuws
Nederland geldt wereldwijd als één van de koplopers in emobility en loopt zelfs voor op autoland Duitsland. Maar de Nederlanders komen zonder samenwerking met de oosterburen internationaal niet veel verder. Duitse partners zijn hard nodig om van deze ideeën de wereldstandaard te maken. Dat blijkt onder meer uit gesprekken met vooraanstaande experts en politici uit beide landen die Duitslandnieuws voerde tijdens EVS30 in Stuttgart in 2017.
De 32ste editie van de grootste emobilitybeurs ter wereld vindt dit jaar van 19-22 mei plaats in het Franse Lyon. Hier presenteren experts van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL hun visie op de toekomst van elektrische voertuigen en slim laden. Daarbij bouwen ze voort op de contacten die zijn opgedaan in 2017 in Stuttgart.
‘We passen goed bij elkaar’
Franz Loogen is directeur van E-Mobil van Baden-Württemberg, de organisatie die elektrisch rijden moet stimuleren in de deelstaat van Daimler en Porsche. Hij legt uit wat Zuid-Duitsland heeft aan de samenwerking met Nederland.
Werkbezoek in Nederland
Winfried Herman, verkeersminister voor Baden-Württemberg was al meerdere malen op werkbezoek in Nederland: Tesla kiest niet voor niets voor Noord-Brabant: daar zitten de spelers die wereldwijd de toon zetten.
Wereldstandaard: ‘In Nederland gebeurt het’
Charin is internationaal de belangrijkste vereniging die de wereldstandaard rond emobility neerzet. De structuur en opzet heeft voorzitter Claas Bracklo – die een hoge bestuursfunctie heeft bij BMW – afgekeken van de Nederlanders: daar gebeurt het!
‘Dwing uniforme stekker af’
Professor Henning Kagermann van Plattform Elektromobilität is de man die heel Duitsland enthousiast wel maken voor elektrisch rijden. Hij vindt dat Europa aan zet is: er is een uniforme stekker bedacht, dwing gebruik af!
‘Nauw samenwerken met Nederland’
Robert Metzger, CEO MunichExpo, legt uit waarom Nederland toonaangevend is in emobility en hoe er samenwerkt wordt.
‘Ieder land vindt eigen wiel uit’
Bert Klerk van Team Formula-E ziet landen onderling worstelen met compatibiliteit en te weinig doen met elkaars learnings.
‘Nederland en Duitsland vullen elkaar aan’
Beide regio’s lijken qua industrie op elkaar, maar de manier van doen vult elkaar aan: Zuid-Duitsland is verder met de energietransitie, terwijl Noord-Brabant meer weet van Elektrisch rijden. Anne-Marie Spierings is gedeputeerde in Noord-Brabant.
Meer over Smart Charging
Wat gebeurt er als straks iedereen een e-auto zou hebben en dat alle automobilisten na werktijd tegelijk gaan opladen? Data-analist Nazir Refa van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL doet onderzoek naar Smart Charging om onder meer dit soort vragen op te lossen. Vanuit Duitsland is veel belangstelling voor de praktijkervaring met slim laden in Nederland.
Hoe e-auto’s door slim laden de Energiewende kunnen helpen