
Ik mekker wel vaker over onveilige toestanden op de Duitse wegen die je als fietser tegen komt. Af en toe zet ik daarvan een plaatje op twitter, waarna ik me weer een beetje gesteund voel door uw meelevende reacties. Maar het videootje van een rij geparkeerde auto’s op een fietspad vlakbij Alexanderplatz ging een week geleden viral. Meer dan 2.400 likes, 700 retweets, 160 reacties en 83.000 views (and counting) laten zien hoeveel het losmaakte.
Woran erkennt man einen Radweg in Deutschland? An den darauf geparkten Autos 🤔@RadLbg pic.twitter.com/GZV4bzkTyP
— Bertus Bouwman (@bertusbouwman) January 5, 2019
Wat is er aan de hand? Was het nog komkommertijd? Zo bijzonder is het namelijk niet, je auto pardoes parkeren op het fietspad is schering en inslag in Berlijn. En zeker op deze plek, schuin achter het Rode Raadhuis. Als er een schaap over de dam is, denkt de rest dat parkeren bovenop een fietssymbool ineens is toegestaan. Ik zie hier veel vaker foutparkeerders staan, maar toevallig omdat ik geen haast had, nam ik nu eens de tijd om het te filmen.
Herkenning en betweters
De tweet daarover viel dus op. Eerst meldden zich vooral mensen die de situatie herkennen en zich er ook aan ergeren. Later volgden enkele betweters die me op hoge toon meedeelden dat fietsers eigenlijk veel grotere verkeerszondaars zijn. Of dat het verboden zou zijn om zoals ik deed me op de weg te begeven met mijn fiets. Oplossing? Afstappen en lopen.
Gelukkig kreeg ik hulp van alle kanten en werden de betweters terechtgewezen op een manier zoals alleen Duitsers dat kunnen: correct, volledig en inclusief vermelding van de wettekst of de relevante passage uit de verkeersregels.
Viral omdat heel Duitsland het over fietsen heeft
Om terug te komen op mijn eerdere vraag; waarom werd mijn bericht ineens zo flink gedeeld? Fietsen is sinds enkele jaren namelijk een hoogst omstreden thema in Duitsland. Degenen die het willen, klagen over de barre en onveilige omstandigheden. De tegenstanders vrezen dat hun auto van hen wordt afgenomen.
Het interessante is dat het bij dit soort discussies nooit lang duurt voordat voorbeelden uit met name Nederland erbij worden betrokken. Vooral de fietsenthousiastelingen strooien graag met plaatjes uit video’s uit Nederland: zo willen wij het ook. Ook Denemarken wordt vaak genoemd.
Fietsers uit Darmstadt wensen Nederlandse kruispunten:
Unter anderem in @Stadt_Darmstadt testet die BASt den #GrünenPfeil für Radverkehr. Innovativ? 🤣 Freies Rechtsabbiegen gibt es seit Jahrzehnten in den 🇳🇱 bei #protectedIntersection automatisch mit dazu. Und das geschützt! https://t.co/bouEACYh5G pic.twitter.com/vjBBYExbEw
— Darmstadt fährt Rad (@DAfaehrtRad) January 7, 2019
Kansen pakken in Duitsland is lastig
Volop kansen dus voor Nederlandse verkeersplanners en projectbureaus? Helaas is het niet zo makkelijk, vertelde ADFC-directeur Burkhard Stork eerder in onze podcast:
In Duitsland lijken dus enorme kansen te liggen voor Nederlandse verkeersplanners en ingenieursbureaus, want de stad Berlijn heeft bijvoorbeeld al een jaar tientallen vacatures uitstaan, maar vindt geen goede kandidaten. “Zelfs in de VS heb je tegenwoordig een ‘Dutch’ kruispunt.”
Aan de andere kant van de oceaan gaan ontwikkelingen kennelijk sneller dan bij de oosterburen, beaamt Stork tot zijn spijt. “Voor een enkel ingenieursbureau uit Nederland is het ook lastig om zomaar een Duitse klus aan te nemen. Je moet dan het Dutch Design aanpassen aan de Duitse richtlijnen. Daarvoor heb je veel tijd, geld en geduld nodig. Niet ieder bureau heeft daar trek in.”
Podcast – Duitsland zit te springen om ‘Nederlandse kruispunten’, toch zijn ze nergens te vinden
Verkeersdeskundige Ruben Loendersloot heeft vaak internationale klussen, maar juist in zijn geliefde Duitsland blijft het lastig, vertelt hij:
Waarom Nederlandse bedrijven met fietskennis niet makkelijk projecten scoren in Duitsland
Mogelijkheden zijn er wel
Toch denk ik dat er veel mogelijk is voor Nederlandse experts in Duitsland. Allereerst breng je ervaring mee uit hét gidsland en kan je overheden behoeden voor fouten die Nederland al jaren of soms zelfs decennia geleden maakte. Dankzij dieselgate en fileproblemen heb je direct veel interesse voor je vakkennis.
Tegelijk moet je wel een strategie ontwikkelen hoe je omgaat met de taaie bureaucratie, en dat kan door investeren in netwerken en het verzamelen van bondgenoten. Ik heb vorige week mogen ervaren dat die er genoeg zijn!