Hoe Nederlands onderzoek platooning in Duitsland vooruit helpt

Verkeersexperts zien grote kansen om via platooning vrachtverkeer op de weg een stuk zuiniger en efficiënter te maken. Tests in Nederland staan aan de basis van verdere ontwikkelingen in onder meer Duitsland.

De term platooning stamt uit het legerjargon en betekent zoiets als een militair konvooi. Het idee is dat als vrachtwagens in de toekomst in ’teamverband’ op korte afstand achter elkaar aanrijden, ze beter gebruik kunnen maken van de slipstream. Het brandstofverbruik wordt hierdoor verminderd. Experts verwachten een gemiddelde besparing van tien procent. Bovendien zou de ruimte op de overvolle snelwegen beter benut kunnen worden.

Nu moet je als vrachtwagenchauffeur in Duitsland minimaal 50 meter afstand houden van je voorganger. Het zou weinig uitmaken wanneer twee trucks dicht op elkaar zouden rijden, het voordeel ontstaat pas echt wanneer zo’n 60 tot 70 procent van de vrachtwagens platooning zouden toepassen. Nu al is de Autobahn vaak overvol, en de Duitse overheid verwacht bovendien voor 2030 een toename van vrachtverkeer met 40 procent. Platooning kan helpen om deze groei onder controle te krijgen, stellen de fabrikanten.

Tests met platooning in Nederland en Duitsland

Maar de techniek staat nog in kinderschoenen. Het Nederlandse EcoTwin consortium van TNO, DAF, NXP en Ricardo toonde in 2016 al aan dat de technologie in principe werkt. Tijdens de European Truck Platooning Challenge rolden verschillende testkonvooien door heel Europa naar Rotterdam.

De technologie werkt op dezelfde manier voor alle deelnemers: de vrachtwagens van een platooningpeloton zijn verbonden door wifi. Radar- en lasersensoren en camera’s registreren de omgeving, terwijl de systemen met elkaar communiceren tijdens het rijden. Als de bestuurder van de eerste vrachtwagen remt, wordt de impuls binnen enkele milliseconden doorgegeven aan de volgende vrachtwagens – en hun snelheid wordt automatisch verminderd dankzij de ingebouwde hulpsystemen.

Sinds begin 2018 mag op de Autobahn A9 tussen München en Neurenberg in Duitsland officieel getest worden met platooning. Doel is om te kijken of dit alles ook echt werkt met normale vrachtwagenchauffeurs aan het stuur op een drukke Duitse snelweg. De vraag is hier: Hoe reageren andere weggebruikers op het konvooi vrachtwagens?

Europa loopt voorop

De test van het Nederlandse consortium toonde aan dat het mogelijk is om veilig met pelotons van tenminste drie vrachtwagens geautomatiseerd, en door datacommunicatie onderling met elkaar verbonden, op 0,3 seconden afstand van elkaar te rijden. Met deze mijlpaal is platooning klaar om samen met truckfabrikanten, dienstverleners, onderzoekers, overheden en verzekeraars te gaan testen op de openbare weg.

De hedendaagse logistiek en het wegverkeer vragen om een innovatieve, veilige en intelligente manier van goederenvervoer. Europa loopt wereldwijd voorop met Truck Platooning. TNO en Rijkswaterstaat hebben in april 2016 de Visie Truck Platooning 2025opgesteld. Overleg met vijftien verschillende stakeholders uit het European Truck Platooning-netwerk, heeft geleid tot een heldere visie op de toekomst. De partners van EcoTwin achten de tijd nu rijp deze visie in de praktijk in te vullen.

Vanaf 2020 toepassen op grote schaal

Daan de Cloe, Director Mobility & Logistics bij TNO: “De volgafstand is nu dermate kort geworden dat het platooning-systeem alle beslissingen moet en kan nemen én dat moet blijven doen als er iets afwijkends gebeurt. Om het volledige potentieel van vrachtwagens te benutten is het van essentieel belang om op minimaal volgende afstanden te rijden, terwijl onder alle omstandigheden comfort en veiligheid is gegarandeerd. De samenwerking met EcoTwin heeft met succes bewezen dat dit mogelijk is, waardoor alle partners de volgende stappen kunnen maken voor de openbare weguitvoering van dit innovatieve logistieke concept. We willen er samen met de verschillende partners voor zorgen dat het in 2020 technologisch en wettelijk mogelijk is om Truck Platooning op grote schaal toe te passen.”

Een deel van de financiering voor dit project is afkomstig uit de industrie. Daarnaast kunnen de organisaties rekenen op een PPS-toeslag. Met deze toeslag stimuleert de overheid industrie en onderzoeksorganisaties tot het doen van gezamenlijk onderzoek. Voor de hightechsector is uitvoering van deze regeling belegd bij Holland High Tech (ook wel TKI HTSM). De toeslag houdt in dat de overheid een financiële bijdrage aan het project levert ter hoogte van 25% van het budget dat de industriepartijen gezamenlijk inleggen.

Deze tekst is met toestemming overgenomen van TNO.nl

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Niederlande Nachrichten logo

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Niederlandenachrichten.de. Industry 4.0 powered by The Netherlands