
Wie op z’n navigatiesysteem een route berekent, vergeet daarbij vaak de tijd te tellen die je in een stad op zoek bent naar een parkeerplaats. Gemiddeld genomen is een op de drie rijdende auto’s in grote steden op zoek om te parkeren. Dat levert gefrustreerde automobilisten op, maar ook meer verkeerschaos en dus minder levenskwaliteit voor omwonenden. Steeds meer stedelingen vragen zich inmiddels af waarom ze überhaupt nog een auto nodig hebben in de stad.
Hoe makkelijk zou het zijn wanneer je precies zou weten waar het volgende gaatje voor je auto te vinden is, of in welke parkeergarage nog plek is. Wanneer de auto dan ook nog automatisch het parkeertarief afrekent, dan zou dat voor veel mensen veel stress wegnemen.
BMW heeft parkeer-app ingelijfd
Diverse mobiliteitsaanbieders zijn bezig om dit probleem te tackelen. Een prominente speler is de Duitse autofabrikant BMW nu het begin dit jaar de Amerikaanse app Parkmobile heeft overgenomen. De Duitsers werkten al een aantal jaar nauw samen met de app, schrijft Handelsblatt.
Parkmobile is al beschikbaar in meer dan 1.000 steden in Noord-Amerika en Europa, en is goed voor 22 miljoen klanten. Samen met de eigen ontwikkelde app ParkNow zegt BMW nu de ‘wereldwijd grootste aanbieder van digitale parkeeroplossingen’ te zijn.
Het werkt zo: wie de app op zijn telefoon heeft gedownload, krijgt in het navigatiesysteem een overzicht te zien van waar je kunt parkeren in de stad. Bijna elke nieuwe BMW heeft deze nieuwe functie, ook andere merken kunnen meedoen. Nu zijn het vooral parkeergarages die meedoen. Maar binnen afzienbare tijd moeten ingebouwde camera’s in de auto vrije parkeerplekken aan de straatkant kunnen registreren, waarna ze worden verwerkt in de ‘dynamische kaart’ van het navigatiesysteem.
Slimme kaarten van Here
Die kaartdienst heeft BMW al in huis met ‘Here’, een voormalige afdeling van Nokia die de fabrikant overnam samen met concurrenten Daimler en Audi. Het navigatiesysteem loodst de bestuurder vervolgens naar het dichtstbijzijnde vrije plekje. BMW denkt nog verder en wil vanaf 2021 stapsgewijs autonoom rijden invoeren. In dat geval zou de auto naar de parkeerplaats kunnen rijden en zichzelf parkeren.
Ook het gehannes bij de parkeerautomaat moet verleden tijd worden. Via de app kan automatisch betaald worden, in steeds meer steden worden kentekens al geregistreerd. Het is voor BMW nu vooral zaak om de juiste algoritmes voor de nieuwe verzameling van big data te schrijven.
CEO Marc de Vries
BMW is blij met het inlijven van Parkmobile, dat sinds afgelopen september onder leiding staat van de Nederlandse ceo Marc de Vries. De Almeloër werkte in het verleden onder meer bij Hyves en Twitter. “We zijn er trots op wat de collega’s van Parkmobile al bereikt hebben en verheugen ons erop de business samen verder uit te breiden”, zei Bernhard Blättel, manager mobiele diensten bij de Beierse fabrikant begin dit jaar.
After acquiring Parkmobile Group in Europe, BMW now also owns 100% of Parkmobile International in USA, combined the largest mobile parking services provider in the world with 22m customers.https://t.co/gU4eW3T3Fs
— Marc de Vries (@marcdevries) January 17, 2018
Het automerk uit München wil meer worden dan een fabrikant. Men ziet zichzelf als concurrent van Uber en Google, techreuzen die ook volop inzetten op mobiliteit. BMW wil in 2025 100 miljoen klanten hebben, dat is driemaal zoveel als nu.
Het inlijven van de parkeerapp past ook in de strategie om het BMW-autodeelplatform DriveNow te laten fuseren met Car2Go van concurrent Daimler. Die fusie wordt naar verwachting in de komende weken afgerond.
Duitse autorivalen Daimler en BMW flirten met hun deelauto’s
Wippenführt ligt dwars
Overigens stuiten de mooie toekomstvisies af en toe nog op de harde Duitse realiteit. In Wippenführt wilden ambtenaren digitaal betalen voor parkeren via ParkNow mogelijk maken, maar dat werd gedwarsboomd door de commissie van Financiën die nog talrijke vragen hebben over het proces, meldt de Bergische Landeszeitung. Een beslissing volgt in een zitting later dit voorjaar.
Want, gebruikers van de gewone parkeerautomaat mogen niet worden achtergesteld, aldus de commissie die ook vreest voor extra kosten voor de stad. Want naast de 3% onlineparkeerheffing, moet de stad na een testperiode per jaar ook 3.600 euro jaarlijks betalen. De commissie wil niet dat alle burgers opdraaien voor een service die online gebruikt wordt.