
Winterse omstandigheden kun je in Duitsland verwachten van ‘O’ tot ‘O’ (Oktober bis Ostern– Oktober tot Pasen). Denk vooral aan vorst aan de grond met wat druilerige regen wat ijzel veroorzaakt. Een gevaarlijk combinatie die met autorijden in Duitsland veel vaker voorkomt dan in Nederland.
Vermijd schokkerig sturen en abrupt remmen om de controle over de auto niet te verliezen. Met een grotere veiligheidsmarge en voorspellend rijgedrag, kun je potentiële gevaren in het wegverkeer tegengaan.
Sneeuwstormen en mist kunnen de zichtbaarheid verminderen. Ook in deze situatie moet je langzaam rijden, de afstand tot de voorligger vergroten en, indien nodig, de mistlampen inschakelen. In Duitsland mag het mistachterlicht alleen worden gebruikt met een zicht van minder dan 50 m en een maximumsnelheid van 50 km/h.
In de winter kunnen de matrixborden (verplicht om op te volgen, net als in Nederland) behalve de bekende symbolen voor slipgevaar et cetera, specifiek het volgende vermelden: UNFALL (Ongeluk), NEBEL (mist) of STAU (file).
Automobilisten moeten in Duitsland tijdig op reddings- en hulpdiensten reageren en een ‘reddingsroute’ vormen (indien vluchtstrook niet beschikbaar): auto’s op de linkerstrook wijken naar links en auto’s op de rechterrijstrook naar rechts. Sinds 19 oktober 2017 staat op het niet naleven hiervan een boete van 320 euro.
Het is de verantwoordelijkheid van de automobilist om de auto winterklaar te hebben- denk hierbij behalve aan winterbanden ook aan het voorzien in antivries voor de ruitenwisservloeistof, gevarenhesje (fluorescerend geel met retro-reflecterende banen), gevarendriehoek en verbanddoos.
Winterbanden bij autorijden in Duitsland
Op weg naar de wintersport zal je normaal gesproken aan de eisen van de Duitse wegbeheerder moeten voldoen. In Duitsland is de ongeschreven regel dat auto’s en motoren winterbanden- met een aanbevolen minimale bandenprofiel van 4 mm- gebruiken van oktober tot aan Pasen. Sinds 2010 is de wetgever zeer specifiek: als er sprake is van “winterse condities” (ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming) dan moeten de banden van het type “M+S” (matsch und schnee – modder en sneeuw) zijn – er zijn dus ook all-season banden die gebruikt kunnen worden zolang als ze in de M+S klasse vallen.
Winterbanden kunnen maar liefst 21% meer grip bieden dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden!
De Duitse automobielclub ADAC, een soort Duitse ANWB, raadt aan dat banden ook het pictogram van ‘drie toppen met een sneeuwvlokje’ moeten hebben; en dat zijn de sneeuwbanden van de zwaarste klasse.
Vanaf januari 2018 mogen alleen deze ‘Alpine-Symbol’ banden (drie toppen met een sneeuwvlokje) als winterbanden verkocht worden, maar je mag je huidige winterbanden nog tot 30 september 2024 oprijden. Echter, bedenk wel dat je minder goed voorbereid bent: andere auto’s zullen een betere remweg en reactiesnelheid hebben, en op een ongeluk zit niemand te wachten- al helemaal niet als het voorkomen had kunnen worden door het gebruik van juiste banden.
Als je betrapt wordt op rijden in winterse omstandigheden zonder de juiste banden, zelfs als het september of mei is, kun je een boete verwachten van 60 euro (+ strafpunt), of 75 euro (+ strafpunt) als je als kentekenhouder het gebruik van je auto hebt toegestaan. Als je hinder veroorzaakt omdat je niet de juiste banden hebt voor winterse wegomstandigheden loopt de boete verder op tot 80 euro (+ strafpunt) en bij gevaarzetting tot 100 euro. Ook zal je autoverzekering schade niet dekken veroorzaakt tijdens het rijden in winterse omstandigheden met zomer of –kale banden.
Lees ook:
Wat de nieuwe eisen voor winterbanden in Duitsland betekenen
De politie kan je ook in gebreke houden, zelfs als je het ongeluk niet hebt veroorzaakt.
Klinkt allemaal wat dramatisch, maar het loopt allemaal best los als je deze tips volgt- de bedoeling is dat automobilisten uit gebieden met minder vorst echt niet meer op zomerbanden naar het zuiden afzakken, om maar een voorbeeld te noemen.
Sneeuwkettingen
Spijkerbanden zijn verboden en sneeuwkettingen zijn slechts in een paar gebieden vereist; maar je bent wel verplicht ze bij je te hebben.
Sneeuwkettingen kunnen moeilijk te monteren en te verwijderen zijn. Koop niet slechts de sneeuwkettingen om ze vervolgens te vergeten totdat je halverwege een berg ergens in de Alpen bent.
Oefen thuis in droog weer- dit zal je goed van pas komen in zwaardere weersomstandigheden tijdens je vakantie. Volg altijd de richtlijnen van de fabrikant en raadpleeg bij twijfel een gekwalificeerde professional.
Gebruik alleen sneeuwkettingen als het wegdek bedekt is met sneeuw of ijs. Als je kettingen omlegt op een weg die is vrijgemaakt van sneeuw en ijzel, loopt je het risico het wegdek en je voertuig te beschadigen. Politie of verkeersborden geven aan wanneer ze verplicht opgelegd moeten worden.
Lees ook:
Let er op dat met sneeuwkettingen de maximale snelheid 50 km per uur is en dat ze door de keuringsdienst TÜV (Technischer Überwachungsverein) goedgekeurd moeten zijn.
Of het nu over het bijhouden van je auto, winterbanden of je snelheid gaat, de Duitse autoriteiten gaan ervan uit dat je jezelf als een verantwoordelijke automobilist gedraagt. Met die gedachte is er een schitterend wegennet aangelegd door een vaak prachtig landschap- geniet ervan!
Dit artikel is geschreven door Richard de Jong. Hij is vertegenwoordiger van Oponeo.nl. Daarnaast is hij autofanaat en blijft hij graag op de hoogte van alle ontwikkelingen in de auto-industrie.