De Duitse consument bijzonder kritisch op het gebruik van pesticiden bij groente en fruit. Lobbyist Driekus van de Ven wil hen tijdens de Grüne Woche laten zien welke alternatieven Nederlandse telers ontwikkelen. Ook vertelt hij waarom Duitsers nauwelijks nog aan Wasserbombe denken bij Hollandse tomaten.

Driekus van de Ven is lobbyist voor Groenten Fruit Huis in Europa. Deze week deelt hij tomaten uit op de Grüne Woche in Berlijn. Foto: Duitslandnieuws
Nog niet zo lang geleden stond de Nederlandse tomaat in Duitsland bekend als Wasserbombe. Van der Ven legt uit hoe de telers uit Nederland dit beeld hebben weten te kantelen. Een op de twee verkochte tomaten in Duitsland komt uit de Nederlandse kas.
Consumenten in Europa kopen steeds minder groente en fruit in de supermarkt. Tegelijk stijgen de productiekosten voor telers door toenemende regeldruk en milieueisen. Driekus van de Ven vertelt hoe de sector zich hier uit probeert te redden.
Podcast
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.