Ga naar inhoud

KPMG: Nederlandse bedrijven zien groeikansen in Duitsland

Middelgrote Nederlandse bedrijven willen meer groei realiseren in Duitsland. Dat blijkt uit een onderzoek van accountants- adviesbureau KPMG. De ondernemers zien vooral iets in de introductie van een nieuw product of autonome groei. Het overnemen van een Duits bedrijf zien ze veel minder zitten. Bijna 80% verwacht verdere groei te halen uit de Duitse markt.

KPMG onderzocht de mate waarin middelgrote Nederlandse ondernemingen zaken doen in Duitsland. Acht op de tien bedrijven verwacht meer groei in Duitsland. Daarvan denkt 90% in Duitsland nieuwe afzetmarkten te vinden of wil het nieuwe producten introduceren. Slechts 20% wil groeien in Duitsland door het overnemen van bedrijven.

Van de tweehonderd ondervraagde ondernemers haalt 70% zeker een tiende van de omzet uit Duitsland. Voor 20% loopt dit zelfs op tot een kwart.  Een kleine 5% haalt meer dan de helft van de omzet uit de Duitse markt.

Ernst Groenteman, partner bij KPMG
Ernst Groenteman, partner bij KPMG

 

Duitsland is interessant voor Nederlandse ondernemers, zegt Ernst Groenteman, partner bij KPMG en gespecialiseerd in het Nederlands middenbedrijf. “Onze oosterburen hebben de grootste en meest invloedrijke economie van Europa. Met zo’n 83 miljoen inwoners vormt Duitsland voor veel middelgrote bedrijven een zeer aantrekkelijke afzetmarkt met een sterke koopkracht en de voordelen van een volwassen, stabiele economie. Veel Nederlandse ondernemingen die de intentie hebben om hun activiteiten Europees uit te breiden, beginnen dan ook in Duitsland.”

Andere regels

Dat gaat niet altijd even makkelijk, zegt Groenteman. “Voor bepaalde sectoren kent Duitsland heel specifieke regelgeving die aanzienlijk verschilt van de Nederlandse. De gevolgen hiervan kunnen groot zijn. Zo kan een bedrijf volgens Nederlands recht de meerderheid van stemmen hebben binnen een vennootschap, terwijl dat volgens het Duitse recht niet zo is.” Maar er zijn volgens hem ook voordelen doordat soms wetten juist wel op elkaar lijken. “De aansprakelijkheid en organisatie van een Duitse GmbH en een Nederlandse BV zijn vergelijkbaar geregeld.”

De grootste struikelblokken in zaken doen met Duitsland vormen volgens Groenteman de verschillen in markt en cultuur. Groenteman: “Om goed op de Duitse markt te kunnen opereren is het dan ook van belang dat de Duitse taal wordt beheerst en er begrip is voor bestaande cultuurverschillen. Bij conflicten stellen Nederlandse ondernemingen zich relatief flexibel op om tot een akkoord te komen. Duitse bedrijven zijn in het algemeen formeler ingesteld op en zijn gewend de letter van de wet te volgen.”

In welke vorm doet u zaken in Duitsland? Bron: KPMG
In welke vorm doet u zaken in Duitsland? Bron: KPMG
Zijn er belemmeringen? Bron: KPMG
Zijn er belemmeringen? Bron: KPMG
Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.