
De Duitse auto-industrie heeft een tekort aan chips, en kijkt daarom met extra interesse naar het Nederlandse ASML en NXP. Bijvoorbeeld Volkswagen is daarom gedwongen de productie omlaag te schroeven en personeel in arbeidstijdverkorting te sturen in Europa, Noord-Amerika en China. VW is het bekendste voorbeeld, maar in principe hebben alle autofabrikanten hier last van.
- Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio
Hoe is het tekort ontstaan?
Enerzijds de coronacrisis. Hierdoor daalden de omzetverwachtingen van autofabrikanten zo hard, dat chipfabrikanten voor andere markten zijn gaan produceren, zoals de entertainmentindustrie. Dus nu de automarkt weer hard aantrekt, is er een tekort aan chips. Fabrikanten verwachten daarmee dat het tekort aan chips nog een halfjaar kan duren. Chipfabrikanten hebben namelijk tijd nodig om om te schakelen. Maar de Duitse industrie vreest ook dat China en de VS het tekort kunnen inzetten als een geopolitiek drukmiddel. En willen daarom dat er meer chips in Europa worden geproduceerd om minder afhankelijk te zijn.
Hoe hoog is de nood?
Hoog. In Duitsland wordt nu de minister van Economische Zaken Peter Altmaier ingeschakeld om elders ter wereld chips te organiseren, nu in bijvoorbeeld Taiwan. Duitsland realiseert zich nu dat de Europese industrie achter het net vist ten opzichte van de VS en China, schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Er is op de lange termijn een strategie nodig waarin Europa weer zelf alles in handen heeft, daarvoor pleit brancheorganisatie Verband der Elektrotechnik Elektronik Informationstechnik (VDE).
Nu heeft Nederland met NXP en ASML grote spelers in deze branche, hoe worden zij gezien?
Zij staan heel hoog in aanzien binnen de Duitse industrie. De samenwerking tussen ASML en Zeiss wordt vaak geroemd en elke Duitse auto zit boordevol NXP-chips. De Duitse industrie pleit ervoor om de semicon heel hoog op de Europese agenda te zetten. Er is al heel veel wetenschappelijk onderzoek, maar dit wordt te weinig omgezet in economische successen. Men pleit dus voor een industriepolitiek waarin bedrijven zoals NXP en ASML een belangrijke rol krijgen. Verder moet Europa nog veel meer investeren in onderzoek op dit terrein.]
En ook Siemens luidt de noodklok?
Topman Joe Kaeser zwaait binnenkort af. In een groot interview in Handelsblatt ging hij uitgebreid in op dit thema. Hij noemt innovatie in micro-elektronica belangrijker voor de toekomst van de industrie dan software. Hij vindt dat het onderzoek naar nieuwe technologie veel systematischer moet worden ondersteund vanuit de politiek. Alleen zo kan Europa volgens hem zich uit de zelf gecreëerde benarde situatie komen.
Podcasts
Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws