Markt voor biologische producten groeit in Duitsland: deze Nederlanders springen hier op in

De markt voor biologische producten in Duitsland is zo groot, dat de export van Nederlandse producenten hiervoor onontbeerlijk is. Ondernemers vertellen over de laatste trends.
biologische producten

De markt voor biologische producten in Duitsland blijft maar groeien. In 2019 steeg de omzet met ruim 10%. Ook het aantal biologische bedrijven in Duitsland is verder toegenomen. Volgens de vereniging voor de Biologische Industrie (BÖLW) runt nu ongeveer één op de acht boeren in Duitsland hun bedrijf op biologische wijze. Vorig jaar steeg het aantal biologische bedrijven met 6,3% tot bijna 34.000. Ook het aantal consumenten dat voor biologische producten kiest, neemt toe. De omzet steeg met bijna 10% tot een totaal van 11,97 miljard euro.

Hoewel de Duitse biologische boeren hun productie steeds verder weten op te schroeven, is de Duitse markt voor biologische producten afhankelijk van buitenlandse producenten waaronder uit Nederland. Zeker de helft van de Nederlandse biologische export is dan ook bestemd voor Duitsland.

De grootste beurs voor biologisch voedsel is de Biofach in Neurenberg. Elk jaar wemelt het hier dan ook van de Nederlandse ondernemers, die samen met Italië en Duitsland tot de grootste biologisch producerende landen in Europa horen.

Markt voor biologische producten groeit in Duitsland

Duitsland kent grote winkelketens met een puur biologisch aanbod. In de bio-retail werd de omzet verhoogd tot 3,18 miljard euro, blijkt uit cijfers van BÖWL. Hiervan werd er 1,66 miljard euro omgezet in boerderijwinkels, weekmarkten of bakkerijen en slagerijen, terwijl er 7,13 miljard euro is gegenereerd in de supermarkten.

Inmiddels neemt de gangbare retail 60% van de omzet van biologische producten voor zijn rekening. Met name de discounters blijven hun biologische assortiment uitbreiden en verkopen steeds vaker producten die gecertificeerd zijn door biologische verenigingen. De eisen die bekende Duitse keurmerken zoals Demeter stellen aan de productie of de verwerking, zijn hoger dan die van het biologisch zegel van de EU. In sommige gevallen zijn de verschillen zelfs enorm. De meest verkochte bio-producten zijn op dit moment biologische bloem en eieren.

‘Bio’ gaat al lang niet meer over voedsel alleen. Dat was bijvoorbeeld te zien parallel aan de Biofach tijdens de natuurcosmeticabeurs Vivaness. Hier toonden 3.800 exposanten uit meer dan 100 landen hun innovaties aan zo’n 50.000 vakbezoekers. Men let bijvoorbeeld op innovatieve concepten om te besparen op kunststofverpakkingen of om kunststof zelfs helemaal weg te laten.

Biofach op de NürnbergMesse

Meer informatie over de NürnbergMesse en beurzen zoals de Biofach is in te winnen bij de officiële vertegenwoordiging in Nederland, Beech Business Promotion.

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Nürnberg Messe logo

De Nürnberg Messe is één van de 15 grootste beursbedrijven ter wereld. Jacqueline Poppe van Beech Business Promotion BV is de officiële vertegenwoordiging van de NürnbergMesse in Nederland.