Waarom grote Duitse fabrikanten steeds vaker kiezen voor toeleveranciers uit Nederland

De Duitse industrie weet Nederlandse toeleveranciers steeds beter te vinden. Toch merk je op de Hannover Messe dat er nog veel meer mogelijk is, vertelt Alexandra Sierra van de Duits-Nederlandse Handelskamer.

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) staat tijdens de Hannover Messe met een eigen stand samen met alle internationale handelskamers in Hal 27. Maar de DNHK speelt ook een actieve rol bij het koppelen van toeleveranciers uit Nederland aan Duitse fabrikanten, vertelt Alexandra Sierra, hoofd exportadvies van de DNHK, die in 1905 door Nederlandse ondernemers werd opgericht.

Dat is hard nodig, want hoewel Nederland steeds bekender wordt in Duitsland als hightech toeleverancier, is er nog veel meer mogelijk, vertelt Sierra. “Als we Duitse inkoopmanagers vragen of ze bekend zijn met Nederlandse partijen, dan geven ze meestal positief antwoord. Maar als ik dan namen noem van in Nederland vrij bekende bedrijven, dan blijkt men die nog lang niet altijd te kennen.”

Het is de reden dat de DNHK tijdens de Hannover Messe heel concreet bedrijven uit beide landen bij elkaar aan tafel zet. “We leggen contacten via netwerkorganisaties, maar we kloppen meestal ook bij bedrijven zelf aan.”

Als Nederlanders samen presenteren op een Duitse beurs

Sierra denkt dat er nog meer uit te halen is wanneer Nederlanders hierin vaker samen optrekken. “Presenteer je samen op Duitse beurzen en nodig daar zakenpartners uit, of organiseer een verkenningstour naar Nederland. Wij adviseren graag in hoe je dit kunt aanpakken.”

Het loont zich voor Nederlanders om zich nadrukkelijker te presenteren in Duitsland, merkt ze. “Duitse fabrikanten ontdekken steeds meer hoe flexibel Nederlanders kunnen inspelen op hun wensen en daarbij ook actief kunnen meedenken.” Vooral de grotere spelers zijn geïnteresseerd in de Nederlanders die vaak productielocaties hebben in eigen land en Azië, waardoor ze beter kunnen produceren voor de wereldmarkt. “Dat wordt steeds belangrijker.”

BMW en Daimler ontdekken toeleveranciers uit Nederland

Als Nederlander heb je misschien achterstand op een Duitse concurrent, omdat je uit een ander land komt. Toch verandert er de laatste jaren veel hierin, merkt Sierra. “Deze bedrijven opereren zo internationaal, dat men het niet meer als nadeel ervaart dat je uit Nederland komt. Het gaat erom dat je goed werk levert.”

Sierra begeleidt al jaren Nederlanders richting de Duitse markt. Vaak komen ze eerst als bezoeker, in de jaren daarna staan ze er zelf met een stand. “Dat toont dat je stappen maakt in Duitsland.”

Inmiddels weten steeds meer grote Duitse fabrikanten de Nederlandse toeleveranciers te vinden, ziet Sierra. “Niet voor niets werken fabrikanten als BMW en Daimler nu nauw samen met Nederlanders. Dan gaat het niet alleen om creativiteit en flexibiliteit, het knowhow wat wordt ingebracht, blijkt minstens zo belangrijk.

Hannover Messe Hal 4

Ontmoet de Nederlandse toeleveranciers op de Hannover Messe in Hal 4. Meer informatie

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
DNHK

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) is met meer dan 1.500 leden het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk en ondersteunt al 115 jaar ondernemingen bij hun activiteiten op de buurmarkt.