
Gebeurt er dan echt iets digitaals in Duitsland, het land dat als geen ander zo verknocht is aan contant geld. Nog dit jaar komt de online betaalservice Apple Pay naar Duitsland, vertelde topman Tim Cook afgelopen week. Digitaal betalen met de iPhone en Apple Watch wordt dat mogelijk voor klanten van Deutsche Bank en betaalservice Wirecard, meldt FAZ.
Ook de Volks- en Raiffeisenbanken staan in principe open voor een partnerschap met Apple. Verder hebben Comdirect en DKB en fintech-startup N26 bekend gemaakt dat ze willen samenwerken.
Met Apple Pay kunnen gebruikers contactloos betalen met hun telefoon of horloge van Apple, in plaats van hun pasje. Ook online betalingen zijn mogelijk met de dienst van het Amerikaanse bedrijf. In andere Europese landen zoals Frankrijk, Zwitserland en Spanje is de dienst al ingevoerd. Na Polen volgt nu ook Duitsland, wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet bekend.
Digitaal betalen ontwikkelt snel in Duitsland
Een van de redenen van Apple om nu ook naar Duitsland te gaan, kan te maken hebben met de recente invoering van Google Pay, schrijft it-blog Golem. Bovendien werkt een aantal banken aan een eigen oplossing voor mobiel betalen, zoals de Sparkasse.
Het laat zien dat er ineens van alles gebeurt op het gebied van digitaal betalen in Duitsland, terwijl op veel plekken zelfs pinnen nog niet mogelijk is. Eerder schreven we al over de grote liefde van Duitsers voor contant betalen.
Goed nieuws voor Nederlandse initiatieven
De recente ontwikkelingen zijn ook goed nieuws voor Nederlandse initiatieven, zoals Tikkie en Payconiq. Lees hun verhalen hier.
Dat Duitsers liever contant betalen dan met een pasje, blijft veel Nederlanders verbazen. Max van Riel van Payconiq denkt een manier gevonden te hebben om daar verandering in te brengen.
De Nederlanders van Payconiq bieden Duitsers alternatief voor hun geliefde contant geld
Een bedrag overmaken via Whatsapp, in Nederland heeft betaalapp Tikkie al 2 miljoen gebruikers. Gabi Helfenstein kreeg de klus om de app klaar te stomen voor de Duitse markt.
Digitale nieuwigheden, bij de Duitse consument zit het wantrouwen diep blijkt uit een nieuw onderzoek. Vooral ten opzichte van online banking en fintechs is veel argwaan.