Hoe het koninklijk bezoek Nederland en Duitsland dichter bij elkaar brengt rond Smart Industry

Achter de mooie plaatjes die elk koninklijk bezoek aan Duitsland opleveren, gaat veel meer schuil. Peter van Harten van Smart Industry vertelt hoe de missie naar Rijnland-Palts en Saarland in oktober helpt om grote partijen uit beide landen beter te verbinden.

Tijdens het koninklijk bezoek aan Duitsland komend najaar draait veel om de digitalisering van de industrie en hoe Nederland en Duitsland daarbij beter kunnen samenwerken. Om maximaal te profiteren van de ontmoeting krijgt het Nederlandse initiatief Smart Industry nu ondersteuning bij de organisatie van de grote Duitse brancheorganisaties VDMA (machinebouw) en ZVEI (elektro-industrie).

En dat is goed nieuws voor Peter van Harten van programmabureau Smart Industry die als verantwoordelijke voor de relatie met Duitsland betrokken is bij de voorbereidingen van de handelsmissie. “Met het oog op het behouden en vergroten van onze concurrentiekracht, het verdienvermogen en de duurzaamheid in Europa, is het essentieel dat Nederland en Duitsland elkaar versterken.”

Samen met Duitsland digitalisering vorantreiben

Om het koninklijk bezoek aan Duitsland zo vruchtbaar mogelijk te laten zijn, wil Van Harten in de voorbereiding Duitse partijen er inhoudelijk bij betrekken. “Zo zorg je ervoor dat het meer een gezamenlijk programma wordt en daardoor sterker en kwalitatief beter. Minder zenden, maar meer samen kijken hoe we de digitalisering in de industrie in Europa vorantreiben kunnen als kartrekkers binnen Europa.”

Dat past ook bij de overall doelstelling van deze missie, zegt hij. “Samenwerken aan een veilige en toekomstbestendige industrie. In dat kader zal Smart Industry ook een overeenkomst tekenen met Plattform Ind 4.0. Deze samenwerking geven we al meteen handen en voeten door een deel van het programma samen te organiseren.”

Verder bezoekt de delegatie een aantal bedrijven, ook hier helpen de VDMA en de ZVEI bij het vinden van relevante partners waar de Nederlanders iets kunnen opsteken. “Plus dat ze actief deze events en de matchmaking kenbaar maken aan hun achterban”, zegt van Harten. “Dat helpt enorm, want als buitenlandse partij is het een stuk lastiger om veel ondernemers te mobiliseren.”

Koninklijk bezoek met ambitie

Daarmee mikt hij op een ambitieus eindresultaat. “Dat deelnemers uit beide landen niet alleen denken; we hebben leuke mensen ontmoet. Maar dat we allemaal beseffen dat we uiterst bruikbare partijen hebben gesproken met wie we samen meters kunnen maken als het gaat om business generen, maar zeker ook om samen sterker en beter te worden.”

Het Europese perspectief begint steeds meer in beide landen te leven, merkt Van Harten. “Men ontdekt het belang van samenwerking over de grens heen om de eigen industrie te versterken.” De Duitse kracht ligt vooral in innovatie binnen de fabriek. “De Nederlanders weten veel over slimme samenwerking in de toeleverketen en hoe bijvoorbeeld blockchain daarin kan helpen. Je ziet dat we elkaar zo prima kunnen ondersteunen en versterken.”

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.