Deze provincies lobbyen voor grensoverschrijdend spoorvervoer tussen Nederland en Duitsland

Steeds meer Nederlandse provincies lobbyen voor beter grensoverschrijdend spoorvervoer met Duitsland. Dat moet ook wel, nu de Duitse overheid miljoenen extra treinreizigers verwacht die de grens over willen steken.

De Duitse overheid verwacht in 2030 6,6 miljoen treinreizigers die de grens tussen Nederland en Duitsland, dat zijn er de helft meer in vergelijking met 2010 toen 4,4 miljoen mensen per trein de grens overstaken. Dat betekent dat er veel meer druk komt te liggen op het grensoverschrijdend spoorvervoer.

En dat terwijl er onvrede lijkt te heersen over het huidige aanbod. Zo is de meest noordelijke grensoverschrijdende spoorverbinding bij Bad Nieuweschans onderbroken sinds in december 2015 een vrachtschip de Friesenbrücke ramde. Het zal zeker tot eind 2024 duren voordat een nieuwe spoorbrug (66 miljoen euro), is gebouwd, schrijft Dagblad van het Noorden.

Diverse partijen willen met de nieuwe brug een snelle verbinding tussen Groningen en Bremen tot stand brengen. Onder de naam Wunderline wordt gestreden voor deze trein. Ook hier zijn weinig tegenstanders te vinden, maar dan moet eerst de brug weer zijn hersteld.

Drenthe hoopt op internationale verbinding

Ook Drenthe wil beter verbonden worden met Duitsland. Zo ijvert gedeputeerde Henk Brink al langer voor het heropenen van de lijn Emmen – Rheine. Nu ook de deelstaat Nedersaksen positief tegenover de plannen lijkt te staan, zou de verbinding al in 2025 kunnen openen. Dat is tenminste de streefdatum voor de lokale overheden, meldt RTV Drenthe.

Bij de grensovergang Hengelo – Bad Bentheim rijden wel veel treinen, maar de verbinding Amsterdam – Berlijn laat veel te wensen over, getuige het hoge aantal ondertekenaars voor een verbeteringspetitie. De Nederlandse Spoorwegen en diverse politici uit Overijssel lobbyen actief bij de Duitse politiek en Deutsche Bahn om hier verandering in te brengen.

Frustratie over uitblijven lijn Nijmegen – Kleef

Tussen Enschede en Gronau en zuidelijker bij Arnhem en Düsseldorf zijn dagelijks wel veel grensoverschrijdende treinen. Maar wie nu van Nijmegen naar Kleef wil, moet de bus pakken, of in de zomer een draisine (een railfiets) huren. Het spoor ligt er nog bijna volledig, maar er rijden al sinds 1991 geen passagierstreinen meer.

Er wordt flink gelobbyd om het lijntje weer te heropenen, eventueel met lightrail. Nijmegen ziet er wat in, maar Groesbeek is mordicus tegen. Tot nu is de heropening van de lijn onvoldoende rendabel bevonden, tot frustratie van FNV-bestuurder Wilco Veldhorst die zeer regelmatig via social media strijdt tegen het prijsargument.

In Limburg komt steeds meer hoop op betere treinverbindingen met Duitsland, zeker nu Eurekarail zich namens de provincies Limburg en Noord-Brabant hiervoor inzet.

Hoe EurekaRail eindelijk snellere treinverbindingen met Duitsland wil regelen

Grensoverschrijdend spoorvervoer in de lift

Grensoverschrijdend spoorvervoer ontwaakt langzaam uit haar winterslaap, concluderen OV-experts David Eerdmans, Vincent Wever en Karolien van Wijk. Daarom stellen ze een overzicht samen van alle spoorkwesties die spelen van noord naar zuid.

Overzicht van alle grensoverschrijdende spoorkwesties tussen Nederland en Duitsland

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.