
De Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) wordt op 5 november voor de elfde keer uitgereikt. Aanmelden kan tot 21 september.
Afgelopen jaar won SendCloud. Drie jonge ondernemers uit Eindhoven bedachten meer dan vijf jaar geleden een digitale oplossing waarmee webwinkels hun pakketten sneller en makkelijker kunnen verzenden. Het bedrijf geldt als een van de snelst groeiende tech-startups van Europa.
Het blad MARKT van de DNHK sprak met een van de drie CEO’s van SendCloud, Rob van den Heuvel. Enkele fragmenten uit het interview:
SendCloud wint in 2017
Wat doet SendCloud precies?
Wij helpen kleine en middelgrote online retailers door heel Europa met het optimaliseren van het verzend- en retourproces. Dat doen we door middel van een online tool die we in vijf jaar tijd hebben doorontwikkeld tot een alles-in-één oplossing. We zijn nu actief in Nederland, België, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland. Door onze cloudoplossing kunnen kleinere retailers de strijd aangaan met de Amazons en Bol.coms van deze wereld. Doordat wij volumecontracten sluiten met de grote partijen zoals een DHL, kunnen zij in ons hoofdcontract mee. Onze tool regelt het complete verzendproces, van het printen van het label tot en met een eventuele retourzending.
Welke rol speelt Duitsland voor jullie?
We denken dat we in Duitsland ook marktleider kunnen worden. De e-commerce-markt is een Europese markt. Het zelfde geldt voor het hele betalingssysteem. Alleen logistiek was tot nu toe heel lastig te organiseren en daarmee voor bedrijven de grootste kostenpost. Door de grootte en positie van Duitsland is dit een belangrijke markt voor ons. Onlangs wonnen we de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie. Een onderscheiding voor bedrijven die uiterst succesvol met hun zaken in het buurland zijn. Hier zijn we heel trots op. Zakendoen met Duitsland is heel aangenaam en werkt vaak het zelfde als in Nederland. Frankrijk is dan weer heel anders.
Geleerd van fouten maken in Duitsland
Ging de oprichting van jullie Duitse kantoor echt zo makkelijk?
Nee, we hadden eerst een kantoor in Berlijn en daar hebben we veel fouten gemaakt. We konden niet de juiste mensen vinden en we dachten er te makkelijk over: we openen gewoon een kantoor in Berlijn, maar hoeven er zelf niet fulltime te zitten. Nederland was tenslotte nog niet klaar. We zijn gewoon te vroeg begonnen in Duitsland.
Hoe hebben jullie daarop gereageerd?
We hebben een stap terug gedaan. Iedereen die in het kantoor in Berlijn werkte kwam drie maanden naar Eindhoven. Daar gingen we ze inwerken en trainen. Ondertussen bezochten we alle steden in Duitsland en kozen we uiteindelijk voor een nieuwe vestiging in München. Inmiddels zitten we er met acht collega’s, maar gaan dat binnenkort uitbreiden richting 15 medewerkers.
Blijven leren en ontwikkelen
Hoe zie je de ontwikkeling zelf?
Als je vanuit de schoolbanken direct overstapt naar serieus managen en een internationaal bedrijf bouwen, maak je een enorme groeicurve mee. Je blijft leren en jezelf ontwikkelen. Berlijn is een leermoment geweest. In Frankrijk hebben we het anders gedaan. Daar heeft een country manager eerst een jaar lang vanuit Eindhoven gewerkt en de business vanuit daar opgebouwd.
Geef je op voor de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie
Al sinds 2008 onderscheidt de DNHK bijzondere bedrijven met de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie voor hun inzet in het buurland en hun grensoverschrijdende successen. Na tien prijsuitreikingen, bijna 400 aanmeldingen en circa 20.000 online stemmen is het de grootste Nederlandse onderscheiding in haar soort. Dit jaar reikt de DNHK de prijs voor de elfde keer uit.
Lees hier meer over de voorwaarden, aanmelden kan tot 21 september. De prijsuitreiking vindt plaats op 5 november in Den Haag.
Waarom aanmelden?
Alle finalisten en uiteraard met name de winnaar profiteren van media-aandacht zowel in Duitsland als in Nederland. De feestelijke prijsuitreiking vindt plaats op 5 november in Den Haag en wordt bijgewoond door circa 150 beslissers uit de politiek en het bedrijfsleven. Genomineerde en winnende bedrijven komen zo gemakkelijk in contact met een netwerk van nieuwe investeerders, partners en toekomstige medewerkers.