
Nederland is partnerland op de Ambiente 2018 van 9-13 februari in Frankfurt. De beurs voor consumentenproducten die wereldwijd geldt als ’trendbarometer’ en designplatform. Daarmee krijgt Dutch Design een centrale rol op de Ambiente. De beurs is opgedeeld in de drie thema’s ‘dining’, ‘living’ en ‘giving’. Er staan 24 Nederlandse bedrijven.
Daarmee is Nederland het zevende partnerland op de grootste beurs voor consumentenproducten ter wereld. Voorgangers zijn Denemarken, Frankrijk, Japan, Verenigde Staten, Italië en Groot-Brittannië. “We zijn erg blij met Nederland als partnerland”, zegt Detlef Braun, directielid van de Messe Frankfurt. “Nederland staat bekend om geweldig design, dat net zo minimalistisch, experimenteel, innovatief als onconventioneel is. Dat is exact wat we de bezoekers graag willen laten zien.”
Dutch Design op Ambiente
Als partnerland krijgt Nederland de gelegenheid om uitgebreid producten te mogen presenteren. Dit wordt gecureerd door de Amsterdamse industrieel ontwerper Robert Bronwasser. De Nederlander studeerde aan de technische universiteit in Delft en heeft sinds 2002 zijn eigen studio Smool. Twaalf jaar later veranderde hij de naam in Robert Bronwasser Design.
De Nederlander werkt samen met grote merken en labels en won al veel designprijzen. Zijn visie is duidelijk: design moet slim, bescheiden, iconisch, logisch en leuk zijn, om dagelijks een lach op het gezicht van de gebruiker te toveren.
Voorafgaand aan de beurs werd de ontwerper voor de beurssite geïnterviewd. Daar zegt Bronwasser dat de Nederlandse mentaliteit rechtlijnig en pragmatisch is. “We houden de dingen graag simpel en zoeken steeds naar slimme oplossingen voor onze problemen. Omdat ons land zo klein en bevolkingsrijk is, moeten we des te vaker out of the box denken.”
Silvie Meis eregast
Behalve de presentatie wordt er ook een speciale dag aan Nederland gewijd. Komende maandag staan diverse events in het teken van het partnerland. Eregast is de in Duitsland zeer bekende Nederlandse presentatrice en ontwerpster Sylvie Meis, zij begeleidt op maandag de rondgang langs de Nederlandse bedrijven. De dag wordt afgesloten met een speciaal Nederland-avond.
In 2017 trok de beurs 4.460 exposanten uit 94 landen en 141.000 bezoekers uit 154 landen. De top 10 bezoekers kwamen uit Duitsland, Italië, China, Frankrijk, de VS, Spanje, Groot-Brittannië, Nederland, Zwitserland, Zuid-Korea en Turkije.
Duitsers vinden Dutch Design raar
Toch is Dutch Design vaak niet makkelijk te verkopen in Duitsland. Mooi om te zien, maar te vreemd om te kopen. Het is één van de redenen waarom Jochem Koek en Marja Klomp na 6 jaar de deuren van hun galerie en designwinkel DAD (Dutch Art & Design) in Berlijn sluiten.