
Op de IAA in Frankfurt zijn de Nederlanders prominent aanwezig in de hal New Mobility World, de afdeling waar alle nieuwe mobiliteitstechnologie te aanschouwen is. Het zijn er dit jaar meer dan 30.
De IAA wordt om het jaar gehouden en tijdens de vorige editie werd er voor het eerst een aparte hal geheel gewijd aan de nieuwste technologieën op het gebied van mobiliteit. Tijdens deze editie hebben verkenners van de gezamenlijke Nederlandse toeleveranciers geconstateerd dat dit de ideale plek zou zijn om de traditionele oosterburen te laten zien wat wij, als niet-autobouwers, in onze mars hebben.
Hoe innovatief is Nederland?
Ook de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu onderkenden deze kans. Dit resulteert dit jaar in een gemeenschappelijke stand van bedrijfsleven, overheid en de universiteiten uit Nederland. Meer dan 1.000 vierkante meter zal worden gevuld met ontwikkelingen die tonen dat Nederland een unieke positie inneemt in de mondiale automobielindustrie.
Maar hoe uniek zijn wij Nederland nu eigenlijk, en is dit wel zo? Nou daar heeft Roland Berger, een toonaangevend onderzoeksbureau uit de automotive wereld, onderzoek naar gedaan. En de conclusies zijn helder.
China zit vernieuwend Nederland op de hielen
Een vergelijking van 11 verschillende landen levert op dat Nederland toonaangevend is als het gaat om nieuwe mobiliteitstechnologie. Maar er dreigt gevaar. Zo zit bijvoorbeeld China ons op de hielen. Het is daarom belangrijk dat de Nederlandse overheid haar innovatieve beleid handhaaft, blijft ondersteunen dat Nederland een Smart Living Lab is en blijft.
Het prille verleden heeft ons geleerd dat veranderingen in het fiscale beleid direct zorgen voor het verliezen van een voorsprong. Kijk maar naar hoe het de plugin-hybrides is vergaan.
Noodzakelijk om op de IAA in Frankfurt te zijn
Ook dat heeft Roland Berger gesignaleerd, en het rapport waarschuwt hiervoor. Het is juist daarom lovenswaardig dat de Nederlandse regering via de ministeries van Economische Zaken en I&M is vertegenwoordigd op de IAA. En om de sterke positie te verstevigen en te behouden is het absoluut van belang dat de Nederlandse toeleveranciers er massaal zullen zijn komende week.
Nederland staat op nummer 1:
Komt u ook?
Ik verheug me nu al op de nieuwe contacten die we gaan opdoen. Op de gesprekken met ontwikkelaars van de autofabrikanten en op de lezingen die we mogen geven.
Komt u ook?
Meer uitleg over het rapport van Roland Berger: