Ga naar inhoud

Kaaskoppen – Marcel Meijers: Succes in Duitsland vergt uithoudingsvermogen

In Kaaskoppen delen ondernemende Nederlanders hun ervaringen met zakendoen in Duitsland. Deze week Marcel Meijers uit Baarn. De pomp is wereldwijd het op één na meest verkochte industriële component ter wereld. Meijers maakt vakbladen over pompen in de Benelux en Duitsland. Op de Hannover Messe organiseert hij voor het vijfde jaar op rij 'PUMP Plaza'

Kaaskoppen is de wekelijkse rubriek van Duitslandnieuws waarin ondernemende Nederlanders en Duitsers hun ervaringen over de handelsrelatie delen. We vragen hoe zij hun weg vinden over de grens.

Deze week Marcel Meijers uit Baarn, uitgever van de vakbladen PompNL en PumpeDE en organisator van PUMP Plaza op de Hannover Messe.

Op de Hannover Messe staan jullie met Pump Plaza. Wat is dat precies?

Op 800 m2 hebben we 31 standhouders uit 9 landen verzameld rond het thema pompen, pompsystemen en componenten. Dat doen we nu voor de vijfde maal en we breiden elk jaar uit. Op deze manier brengen vraag en aanbod meer geconcentreerd bijeen. Zo kunnen we de pompenwereld veel beter voor het voetlicht brengen.

Dat is dus nodig?

Maar weinig mensen weten is hoe belangrijk pompen zijn. Het is het op één na meest verkochte industriële component ter wereld. Alleen in motoren wordt nog meer gehandeld. Onze missie is de pompen meer zichtbaar te maken. Dat doen we met onze vakbladen in Nederland en Duitsland, maar ook op de beurs. Door als collectief op te treden is er veel meer aandacht voor de sector, niet alleen op de beurs maar ook in de media.

Hoe kwam een Duitse organisatie hiervoor bij Nederlanders terecht?

Het idee voor dit concept komt van een klant van ons. We hebben het tien jaar geleden op kleinere schaal in Nederland uitgeprobeerd. Toen raakten we met de de organisator van de Hannover Messe, de Deutsche Messe AG, in gesprek om het daar ook op poten te zetten. Want ondanks de grote rol pompen in de industrie waren ze op de beurs nauwelijks aanwezig. Ik ben blij dat we sindsdien een erg prettige samenwerking hebben weten te ontwikkelen.

Hoe komt dat?

We houden allebei van afspraak is afspraak. Dat werkt goed. We hebben ook gemerkt hoe belangrijk het is om goed te luisteren naar je zakenpartners. Een deelnemer vertelde me dat het een Duitse traditie was om rond theetijd taart klaar te zetten. Het jaar erop hadden we om 16.00 uur 300 Kuchen geregeld. Het zijn kleine dingen, maar het wordt enorm gewaardeerd als je zo’n belofte nakomt. En natuurlijk dat je een de traditie eert.

Hoe ziet de Nederlands-Duitse pompenmarkt eruit?

Ik noem Duitsland altijd het ‘moederland der pompen’. Nummer twee is Italië. Nederland staat er om bekend de Duitse pompen te importeren en deze te verwerken in systemen. Bijvoorbeeld een bedrijf dat een systeem heeft ontwikkeld met Duitse pompen om AdBlue te gebruiken. Dat is een stofje dat vrachtwagens gebruiken om de uitstoot van CO2 te reduceren.

Wat raad je Nederlandse ondernemers aan als ze willen zakendoen in Duitsland?

Er liggen nog zo veel kansen voor Nederlanders in Duitsland. Maar ik proef nog te vaak een soort schroom bij landgenoten. Ze vinden het te moeilijk om de stap te wagen. En het is ook lastig. De eerste vijf jaar in Duitsland zag ook niemand ons staan. Je moet voor je plek vechten en geduld hebben. Dat vergt veel Ausdauer, uithoudingsvermogen. Als je eenmaal het hart van de Duitsers hebt veroverd, dan staat dat garant voor langdurige goede zakenrelaties. Zo is het bij ons ook gegaan.

Duitsland is het beursland bij uitstek. Hoe haal je het meeste uit je bezoek aan Hannover?

Het is een cliché, maar bereid je echt goed voor. De Messe is enorm, vaak wel 28 hallen. Als je dan geen route hebt uitgestippeld kan het je zomaar gaan duizelen. Weet wie waar staat en wat je met ze wilt bespreken. Je kunt je ook opgeven voor matchmaking met bedrijven, dat werkt goed. Daarnaast kan je meedoen aan een themarondleiding om je een goed beeld te vormen van de beurs. Verder is interessant om te kijken welke programma’s en borrels er overal worden georganiseerd. Zo organiseren wij zelf een pompenforum en een Pumpenparty. Hier komen vele honderden bezoekers op af.

Hoe belangrijk is het dat je Duits spreekt?

Heel belangrijk. Laat in ieder geval zien dat je je best doet. Toen ik voor het eerst zaken ging doen in Duitsland sprak ik misschien drie woorden Duits, inmiddels gaat het me veel beter af. Als je je goede wil toont, dan dwingt dat veel respect af.

Duitslandnieuws over ondernemen in Duitsland

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in
voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: