Ga naar inhoud

Duitsland wil gratis wifi in alle treinen en sneltrams

Zelfs de metro van Moskou heeft gratis wifi, mopperen jonge Duitsers vaak. Nu wil ook Duitsland mee in de vaart der volkeren. Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) eist gratis wifi in alle treinen en sneltrams (S-Bahn). De minister vindt het vooral van belang voor regionale treinen die de meeste reizigers vervoeren. Maar er loeren nog leeuwen en beren op het spoor.

Een eenvoudige nieuwssite openen  of je mails lezen op je mobiele telefoon gaat in Duitse treinen of in de S-Bahn vaak niet zo eenvoudig. Als er al 3G-bereik is, duurt het laden lang. Dat moet anders, zegt minister Alexander Dobrindt (CSU) van Verkeer woensdag in de Süddeutsche Zeitung. Hij wil wifi in alle treinen en sneltrams.

De minister die op dit moment vooral bekend werd van het hoofdpijndossier tolvignet voor buitenlandse automobilisten vindt het onvoldoende dat enkel een aantal hogesnelheidstreinen (231 van de 255) met wifi rondrijdt, waar je bovendien nog voor moet betalen ook. De minister eist ook draadloos internet in de S-Bahn en in regionale treinen dat gratis toegankelijk is.

Kloof

Tussen deze wens en de werkelijkheid gaapt een diepe kloof. Wifi is nu enkel in de meeste ICE-treinen beschikbaar, terwijl regionale treinen veel meer passagiers vervoeren. Op de langeafstandstrajecten reizen jaarlijks 130 miljoen mensen, regionaal pakken maar liefst 2 miljard passagiers de trein.

Minister Dobrindt wil dat de treinen zich aanpassen op de moderne tijd.

Dobrindt ontvouwt nu zijn toekomstvisie en wil van de trein het ‘vervoersmiddel van de digitale eeuw’ maken. Om zover te komen is er volgens de minister een ‘moderniseringsoffensief’ nodig. Hij wil dat de vervoersbedrijven zich gaan instellen op de ‘zich veranderende realiteit’ waarop mensen rekenen.

Het eerste stapje is gezet. Sinds een paar weken kunnen passagiers van ICE-treinen in de eerste klasse al gratis het internet op. Voor de tweede klasse moet dit volgend jaar in orde gemaakt zijn.

Deelstaten beslissen

Maar voor de regionale treinen wordt er überhaupt nog niet nagedacht over dergelijke plannen. Volgens de Deutsche Bahn komt dat omdat hier de deelstaatregeringen bepalen aan welke eisen een trein moet voldoen. Vervolgens komen de Duitse spoorwegen en hun concurrenten met voorstellen die daar aan voldoen. “Mocht wifi nodig zijn in de regionale treinen, dan moeten de deelstaten dat in hun aanbestedingseisen opnemen”, aldus Deutsche Bahn-topman Rüdiger Grube in dezelfde krant.

Duitsland is dun bezaait met vrij toegankelijke wifi-netwerken. Uitbaters zijn door de Duitse wetgeving bang aansprakelijk gesteld te worden door illegale downloads van hun klanten. 

Duitslandnieuws over ict

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Weet je dankzij dit artikel meer over Duitsland? Deel het met je collega's en vrienden:

Artikel door:
Duitslandnieuws logo

Duitslandnieuws beheert sinds 2013 de grootste Nederlandstalige community van mensen en bedrijven die zich zakelijk met Duitsland bezighouden. Met bijna 4.000 verhalen in 7 jaar tijd wist Duitslandnieuws een uniek netwerk aan partners en lezers op te bouwen.